Matrioszka - rosyjska piękność, która zdobyła serca wielbicieli
folkloru i sztuki ludowej na całym świecie. To nie tylko zabawka, a
nośnik rosyjskiej kultury, symbol rosyjskości, a dla cudzoziemców
obowiązkowa pamiątka z podróży do Rosji. Matrioszka jest uznawana za
tradycyjny rosyjski produkt na równi z tacami z Żostowa, czy
orenburskimi chustami. Aż trudno uwierzyć, że pojawiła się w Rosji nieco
ponad wiek temu.
Matrioszki to już nie tylko drewniane
laleczki wkładane jedna w drugą. Szklanych matrioszek na choinkę,
breloczków, kolczyków, wisiorków i innych "matrioszkowych" ozdób nie
brakuje w rosyjskich sklepach i na bazarach. Zwłaszcza w Sergijewom
Posadzie - stolicy rosyjskiej matrioszki.
Pierwsza matrioszka - krągła i pyzata, wesoła wiejska dziewczyna z
warkoczem, ubrana w sarafan, pojawiła się w rosyjskiej sztuce ludowej
całkiem niedawno. Jej prototypem była figurka buddyjskiego mędrca
Fukurumy, przywieziona z japońskiej wyspy Honsiu do Abramcewa pod koniec
XIX wieku. Drewniany mędrzec miał podłużną głowę i dobroduszną twarz.
Zachwycony i zainspirowany uroczą zabawką rzemieślnik Wasilij
Zwiozdoczkin na początku lat 90. XIX wieku wystrugał pierwszą rosyjską
matrioszkę. Chociaż istnieje legenda według której pierwsze tego typu
figurki miał tworzyć rosyjski mnich, zamieszkały w Japonii.
W warsztacie Sawwy Mamontowa matrioszki Zwiozdoczkina dosłownie i w
przenośni nabrały rumieńców. Drewniane krasawice zostały pomalowane
gwaszami według szkiców Siergieja Maliutina. Pierwsza matrioszka
składała się z ośmiu elementów, przedstawiających zarówno dziewczęta,
jak i chłopców, a najmniejsza, "niepodzielna" matrioszka była
niemowlęciem.
W kwestii pochodzenia nazwy zabawki teorii jest kilka. Część historyków
twierdzi, że nazwa "matrioszka" pochodzi od lubianego i powszechnego na
Ruski imienia Masza, Mania. Inni uważają, że jest to po prostu
zdrobnienie imienia Matriona. Jest też niewielka grupa badaczy, która
korzeni matrioszki doszukuje się w hinduizmie. Nazwa rosyjskiej lalki
miałaby według nich być związana z imieniem bogini-matki Matri.
Pod koniec XIX w Rosji można było zaobserwować wzrost zainteresowania
historią, sztuką ludową i folklorem. Był to idealny moment dla
matrioszki, która błyskawicznie zyskała wielką popularność i stała się
ulubienicą Rosjan. Mimo że jej docelowymi odbiorcami miały być dzieci,
matrioszką interesowali się także dorośli, a zwłaszcza kolekcjonerzy
dzieł sztuki. Na fali popularności zaczęto produkować matrioszki
"opowiadające" historie, czyli pomalowane nie w kwieciste ornamenty, a w
scenki rodzajowe.
W 1900 roku matrioszki doszły nawet do Paryża, gdzie były eksponatami na
Wystawie Światowej. Rosyjskie lalki zdobył tam medal i zyskały uznanie
na całym świecie. Na początku XX wieku niektóre matrioszki rzeczywiście
nauczyły się chodzić - miały ruchome nóżki, ubrane w kapcie, dzięki
którym mogły poruszać się po równi pochyłej. Nazywano je
matrioszkami-chodzikami.
W 2005 roku rosyjskie matrioszki zostały zaprezentowane na
międzynarodowej wystawie produktów wysokiej jakości "Ambiente-2005" we
Frankfurcie nad Menem.
Zasady tworzenia matrioszek nie zmieniły się od początków ich istnienia.
Produkuje je się z dobrze wysuszonego starego drewna lipowego lub
brzozowego. Proces produkcji zawsze rozpoczyna się od najmniejszej
laleczki, która może być nawet tak maleńka jak ziarnko ryżu. Struganie
matrioszek nie jest prostym zadaniem i nauka tej sztuki trwa latami.
Najwięksi mistrzowie potrafią wystrugać matrioszkę z zamkniętymi oczami.
Gotowe "szkielety" matrioszek najpierw są gruntowane, potem malowane, a
na końcu lakierowane. W XIX wieku drewniane zabawki malowano wyłącznie
gwaszami. Obecnie używa się również akwareli, tempery oraz farb
anilinowych, ale gwasz nadal jest ulubioną farbą artystów, zajmujących
się ozdabianiem matrioszek. Najpierw maluje się twarz matrioszki i
barwny fartuszek, dopiero potem - sarafan i chustę. Od połowy XX wieku
matrioszki nie tylko się maluje, ale też ozdabia, np. koralikami, masą
perłową, diamencikami itp.
Jest kilka miast i wsi w Rosji, które tradycyjnie zajmują się wyrobem
matrioszek. Każde z tych miejsc stara się mieć swoją charakterystyczną
odmianę matrioszki. We wsi Połchowskij Majdan prawie wszyscy mieszkańcy
zajmują się produkcją laleczek, które wyróżnia element dzikiej róży,
będący głównym ornamentem tutejszych matrioszek. Z kolei w wiosce
Krutiec twórcy eksperymentują z kształtem i kolorami lalek. Matrioszki z
Siemionowa wyróżniają się częściowo niezamalowaną powierzchnią i dużym
bukietem kwiatów na fartuchu. Poza tym siemionowskie są one wyjątkowo
pojemne - zwykle zawierają od 15 do 18 elementów, a rekordową okazała
się matrioszka mieszcząca w sobie 72 lalki. Największa z nich miała metr
wysokości.
Matrioszka stała się tak ważnym elementem kultury i rosyjskiej
rzeczywistości, że poświęcono jej całe muzea. Pierwsze w Rosji i na
świecie muzeum matrioszki zostało otwarte w 2001 roku w Moskwie.
Moskiewskie muzeum matrioszki mieści się w siedzibie Fundacji Rzemiosł
Ludowych. W 2004 roku podobne muzeum otwarto w obwodzie
niżnonowogrodzkim. Tamtejsza kolekcja matrioszek liczy ponad 300
eksponatów, wśród których są: unikalna matrioszka wielkości ziarnka
ryżu, matrioszka 40-elementowa oraz słynne matrioszki z Połchowskiego
Majdanu
Wizerunek matrioszki łączy w sobie mistrzowską sztukę i wielkie
uwielbienie dla rosyjskiej kultury ludowej. Po dziś dzień na ulicach
największych rosyjskich miast można kupić różnorodne suweniry, wśród
których od ponad wieku niepodzielnie królują drewniane matrioszki. Mimo
wielu ich rodzajów - istnieją laleczki przedstawiające polityków,
postaci z bajek, gwiazdy show-biznesu - myśląc "matrioszka", widzimy
piękną rosyjską dziewczynę w kolorowym stroju ludowym.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz