|
Seat Ibiza SC Style (6J, Facelift) od 2012 |
SEAT Ibiza – samochód osobowy segmentu B produkowany przez hiszpański koncern SEAT.
Pierwsza wersja samochodu pojawiła się na rynku w 1984 roku. Od tego
czasu samochód nieprzerwanie jest produkowany do dnia dzisiejszego.
Obecnie powstaje jego IV generacja.
Poszczególne generacje były dostępne tylko w wersji hatchback. Sedan, kombi oraz coupé stworzone na bazie Ibizy zostały nazwane odpowiednio Córdoba, Córdoba Vario i Córdoba SX.
Od początku okresu produkcji sprzedano ponad pięć milionów Seatów Ibiza.
Seat Ibiza I (oznaczenie 021A) stworzony został na bazie SEAT-a Ronda (i pośrednio Fiata Ritmo/SEAT-a Ritmo). Pierwszy egzemplarz zjechał z linii montażowej fabryki Zona Franca w Barcelonie dnia 27 kwietnia 1984. W Ibizie użyto także jednostek oraz układu napędowego stworzonych we współpracy z Porsche.
|
SEAT Ibiza 1.7 D przed liftingiem |
Był to pierwszy SEAT, w którym nie użyto części karoserii z modelu Fiata. Nadwozie zaprojektował włoski designer Giorgetto Giugiaro. W marcu 1991 roku pierwszy model przeszedł lifting. Tak zmodernizowany model został nazwany Seat Ibiza New Line.
W roku 1999 chiński producent samochodów Nanjing Automobile Group wykupił licencje na produkcje tego modelu pod własną marką Nanjing Yuejin Soyat.
|
Seat Ibiza I 1991-93 po face liftingu |
Seata Ibizę II (oznaczenie 6K) zaprezentowano w 1993 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie. Model stworzono już w oparciu o technologię Volkswagena na bazie platformy Volkswagena A03, tej samej, której użyto w VW Polo 6N. W 1999 roku model przeszedł facelifting.
Seat Ibiza III (typ 6L) podobnie jak Škoda Fabia i Volkswagen Polo 9N bazuje na platformie Volkswagena
A04. W roku 2005 przeprowadzono drobną modernizację modelu. Ibiza III
jest nadal produkowana w małoseryjnej produkcji i stanowi konkurencję
dla Peugeota 206+, a także Renault Clio Storii.
SEAT Ibiza IV (Typ 6J), zaprojektowany został przez Luc Donckerwolke, został przedstawiony na salonie w Genewie w 2008 roku w formie concept car "Bocanegra". Wersja trzydrzwiowa jest sprzedawana jako Ibiza SportCoupé. Wersje FR i Cupra pojawiły się w 2010 roku. Bagażnik wersji SC ma 284, a 5-drzwiowego hatchbacka – 292 litry pojemności.
Wersja Cupra jest napędzana przez 180-konny, podwójnie doładowany (kompresor i turbosprężarka) silnik benzynowy 1.4 TSI i ma 7-biegową skrzynię biegów DSG.
Kolejną nowością, którą wnosi czwarta generacja samochodu jest Ibiza ST, będąca (obok Škody Fabii) drugim kombi segmentu B wśród samochodów koncernu VW.
Uniwersalna odmiana Ibizy ma taki sam rozstaw osi, tylny zwis wydłużono
o 17,5 cm; bagażnik ma 430 l objętości, czyli jest większy o 138 l niż w
pięciodrzwiowym hatchbacku. Sprzedaż w Europie Zachodniej rozpoczęła się w pierwszej połowie 2010 r. i zbiegła się z wprowadzeniem do całej gamy modelowej nowych silników TSI oraz TDI.
Seat Ibiza CUPRA z nowym silnikiem
Wraz z liftingiem podstawowej wersji Ibizy, Seat dokonał również zmian w najmocniejszej odmianie tego modelu.
Oprócz delikatnych retuszy, najważniejszą
zmianą jest zastąpienie dotychczasowego silnika 1.4 TSI (180 KM),
jednostką 1.8 TSI (192 KM). Dodajmy, że ten sam wariant występuje w
odświeżonym VW Polo GTI.
Wiadomo na razie, że Ibiza CUPRA w nowej
wersji zostanie zaprezentowana w tym roku. Obecnie trwają podobno
negocjacje z VW dotyczące ostatecznych parametrów wyjściowych modelu.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz