|
Kazimierz Prószyński filmujący aeroskopem ulice Paryża w 1909 roku |
Aeroskop (ang. i franc. Aeroscope) – pierwsza na świecie ręczna kamera filmowa o napędzie automatycznym ze stabilizacją obrazu skonstruowana w 1908 roku przez polskiego wynalazcę i konstruktora, Kazimierza Prószyńskiego.
Ze względu na swoje zalety jak: prostota obsługi, mobilność oraz
niezależny system zaopatrzenia w energię, kamera ta przyczyniła się
bezpośrednio do rozwoju wczesnych filmów dokumentalnych, przyrodniczych oraz reportaży. Konstruktor nakręcił nią m.in. w 1911 roku w Londynie koronację króla Jerzego V zapoczątkowując tym samym polski film dokumentalny oraz reportaż filmowy.
|
Wnętrze aeroskopu (zdjęcie z 1910 гoku) |
Nazwa urządzenia aeroskop jest połączeniem dwóch greckich słów: αήρω, aero – „powietrze” oraz σκοπεῖν, skopein „widzieć” lub „patrzeć”. Nawiązuje ona do sposobu napędzania mechanizmu kamery sprężonym powietrzem. Urządzenie w Polsce nazywane było również autopleografem, w nawiązaniu do wcześniejszego urządzenia, wynalezionego przez konstruktora, zwanego pleografem. W języku francuskim oraz angielskim funkcjonuje nazwa aeroscope.
Obecnie termin ma w kinematografii jedynie znaczenie historyczne i
odnosi się do urządzenia wynalezionego przez Prószyńskiego. W dalszym
ciągu termin ten używany jest w medycynie i odnosi się do urządzenia stosowanego w immunologii.
|
Wnętrze aeroskopu w rzucie przednim |
Aeroskop był, po pleografie oraz biopleografie,
kolejnym przełomowym dla techniki filmowej wynalazkiem Prószyńskiego.
Konstruktor pracował nad jego budową w Polsce oraz we Francji w latach
1907–1910. Później także kilkukrotnie go ulepszał oraz modernizował. Artur Kingston, angielski wynalazca kinematograficzny, wspominając swoje spotkanie z Kazimierzem Prószyńskim w Londynie stwierdził:
|
Nie wiedzieliśmy dotąd, co to jest ręczna kamera, zanim nie zjawił się u nas Prószyński.
|
|
Aparat został skonstruowany przez Kazimierza Prószyńskiego w roku
1908 jako prototyp kamery reporterskiej. Opatentowany został najpierw we
Francji (patent nr 408.435 z 22 stycznia 1909), a potem w 1910 roku w Wielkiej Brytanii (patent numer 1.032.956). W 1911 roku urządzenie zostało również opatentowane przez konstruktora w Stanach Zjednoczonych. Pierwsza publiczna prezentacja urządzenia odbyła się 27 grudnia 1910 roku w Paryżu, na posiedzeniu Francuskiej Akademii Nauk. Aparat prezentował profesor fizyki oraz laureat nagrody Nobla z roku 1908, Gabriel Lippmann.
Kolejna publiczna prezentacja kamery, podczas której Kazimierz
Prószyński wygłosił również referat na jej temat, odbyła się we
Francuskim Stowarzyszeniu Fizycznym 6 stycznia 1911 roku. Pierwsza
publiczna prezentacja aeroskopu w Wielkiej Brytanii odbyła się jeszcze
tego samego roku w londyńskim Hyde Parku.
Aby zademonstrować zalety żyroskopu, który eliminował drgania w czasie
kręcenia materiału zdjęciowego a także mobilność kamery, konstruktor
filmował jadąc konno.
Urządzenie weszło do seryjnej produkcji w Anglii. Od 1911 roku produkowała je w Londynie firma Newman & Sinclair, która wykonała pierwsze 50 egzemplarzy, a od 1912 roku spółka aukcyjna Cherry Kearton Limited.
Ostatecznie produkcję kontynuowała fabryka Franka Van Necka, a
dystrybucję aparatu prowadziła specjalnie w tym celu założona firma o
nazwie Eracam Ltd.
|
Aeroskop w rzucie bocznym z widoczną kasetką na rolkę filmu |
Aeroskop używany był powszechnie przez profesjonalnych reporterów od
1910 roku do lat 30. XX stulecia. Filmowcy wykorzystywali go do 1935
roku, kiedy to zaczął się upowszechniać film dźwiękowy. W tym czasie powstawały również nowe kamery o napędzie sprężynowym, jak Eyemo i potem Bolex, oraz szereg konstrukcji o napędzie elektrycznym. Nastąpił rozwój akumulatorów
oraz powstawały kamery, które były nimi zasilane. Prószyński z czasem
zmienił napęd swojej kamery z pneumatycznego na elektryczny wyposażając
ją w akumulator.
|
Goeffrey Herbert Malins z aeroskopem wraz z angielskimi żołnierzami na froncie I wojny światowej |
W dwudziestoleciu międzywojennym pojawiło się jednak
wiele innych urządzeń tego typu i aeroskop powoli wychodził z użycia.
Według niektórych źródeł pojedyncze egzemplarze ulepszonego aeroskopu
jeszcze na początku II wojny światowej stosowane były przez brytyjskich operatorów wojskowych.
|
Angielski korespondent wojenny Geoffrey H. Malins, filmujący aeroskopem w Belgii w 1914 roku |
W 1927 roku w Warszawie odbyła się Wystawa Foto-Kinematograficzna
prezentująca osiągnięcia oraz dorobek konstruktorski Kazimierza
Prószyńskiego. Zaprezentowano na niej m.in. aeroskop wraz z wersją
dostosowaną do zdjęć lotniczych.
Podobna prezentacja odbyła się w 1938 roku na XVIII Targach Wschodnich
we Lwowie, gdzie w pawilonie poświęconym kinematografii zaprezentowano
prototypy pleografu, aeroskopu oraz innego rodzaju kamery wynalezionej
przez Prószyńskiego, „Oka”.
|
Angielski podróżnik oraz przyrodnik Cherry Kearton podczas filmowania ptaków aeroskopem |
W 1956 roku do Londynu udała się polska delegacja złożona z reżysera i operatora Stanisława Wohla oraz inżyniera Jerzego Brzozowskiego w celu zbadania zachowanych egzemplarzy aeroskopu, a także całego dorobku Prószyńskiego, jaki pozostawił on w Wielkiej Brytanii.
|
„Aeroskop - dawniej i dziś” - Kazimierz Prószyński prezentuje swój wynalazek w „Tygodniku Ilustrowanym” 1913 |
Urządzenie zamykane było w drewnianym futerale z zamocowaną na górze
skórzaną rączką służącą do przenoszenia. Aparat umieszczony był w
pudełkowatej sześciennej obudowie o wymiarach 21,6 cm wysokości, 30 cm
długości oraz 15,2 cm szerokości, wykonanej z drewna. Wraz z
zainstalowaną rolką taśmy filmowej jego masa nieznacznie przekraczała 6
kg. Wnętrze kamery podzielone było na dwie komory, z których jedna
zawierała mechanizm, silnik oraz żyroskop, a druga – zasobnik na film.
Na szczycie obudowy umocowany był zawór służący do pompowania powietrza,
wskaźnik ciśnienia, wizjer oraz celownik. Z lewej strony znajdował się
wskaźnik szybkości oraz zawór powietrza. Mechanizm urządzenia wykonany był ze stali oraz mosiądzu, którego użyto m.in. do wykonania zbiorników na powietrze.
Kamera ta napędzana była sprężonym do około 35 atmosfer powietrzem i przed użyciem musiała zostać napompowana specjalną dołączoną do zestawu pompką podobną do tej, jakiej używa się do dętek rowerowych. Po napełnieniu powietrzem
zbiorniczków umieszczonych wewnątrz urządzenia operator nie musiał już
kręcić korbką, jak w innych ówczesnych kamerach, tylko naciskał
przycisk, a sprężony gaz uruchamiał mechanizm przesuwu taśmy filmowej.
Raz napompowany aeroskop pracował przez ok. 10–15 minut, co umożliwiało
wykonanie całości zdjęć na załadowanej do kamery jednej rolce filmowej o
długości 137 metrów i standardowej szerokości 35 mm. Po zakończeniu zdjęć kamerę należało napompować ponownie.
Już pierwsza konstrukcja aeroskopu wyposażona była w żyroskop,
który zapewniał stabilność obrazu, niwelując wahania wywołane
przemieszczaniem się w terenie, czy drżeniem rąk operatora.
|
Animacja działania żyroskopu |
Aby
zminimalizować wszelkie hałasy oraz wibracje, jakie mogłaby powodować
kamera w czasie pracy, konstruktor zamocował dodatkowo wszystkie ruchome
części urządzenia na łożyskach kulkowych.
W latach 1911–1912 w związku z postępem technicznym jaki dokonał się w urządzeniach napędzanych prądem elektrycznym,
Prószyński dokonał zmian modernizujących swoją kamerę. Ze względu na
lekkie opóźnienia napędu pneumatycznego jakie ujawniły się w czasie
użytkowania kamery oraz rozwój technologiczny konstruktor zdecydował się
na całkowitą wymianę zasilania kamery na zasilanie elektryczne. Pojawił
się wówczas problem zaopatrzenia urządzenia w energię podczas zdjęć w
terenie. Prószyński postanowił zastosować akumulator zasilający kamerę,
umieszczony w aluminiowym plecaku. Przeróbki wykonał, na zlecenie
wynalazcy, inżynier Marian Sitkiewicz z Warszawy. W 1917 roku powstał również wariant aeroskopu dostosowany do wykonywania zdjęć lotniczych.
|
Reklama aeroskopu spółki aukcyjnej Cherry Kearton Limited |
Kazimierz Prószyński w The Photographic Journal z 1913:
|
Ten kinematograf jest aparatem specjalnie skonstruowanym w tym
celu, aby umożliwić robienie zdjęć ruchowych (…) w ułamku sekundy, nim
interesująca nas scena zniknie sprzed naszych oczu (…) Zaopatrzeni w
taką kamerę, możemy filmować jak najbardziej nieoczekiwane rzeczy,
podążać za każdym ruchem z równą szybkością, jak myśliwy prowadzi dubeltówkę za lecącym ptakiem.
|
|
Kamera miała kilka prekursorskich rozwiązań oraz innowacyjnych zalet. Nie trzeba było używać do urządzenia statywu
i można nim było swobodnie operować z ręki w trakcie przemieszczania
się. Zwiększało to znacznie mobilność kamerzysty oraz umożliwiało
rejestrację filmów w niedostępnym dotychczas dla filmowców terenie. Pneumatyczny napęd kamery uniezależniał operatora
od źródeł energii. Po nagraniu filmu oraz zużyciu całego powietrza
zmagazynowanego w zasobniku wystarczało wyciągnąć pompkę i napompować go
ponownie. W terenie liczbę wykonanych zdjęć ograniczała praktycznie
tylko liczba posiadanych rolek filmu.
Kolejną innowacją, jaka usprawniała wykonywanie filmów, był
automatyczny sposób działania mechanizmu. W przeciwieństwie do
ówczesnych kamer napędzanych korbką, aeroskop uruchamiany był jedynie
naciśnięciem guzika. Cały proces rejestracji materiału przebiegał od
tego momentu samoczynnie pozwalając operatorowi skupić się podczas pracy
wyłącznie na obrazie oraz parametrach ekspozycji taśmy filmowej. Była
to pierwsza na świecie kamera oferująca tego typu rozwiązanie.
Urządzenie było również bardzo ciche w działaniu oraz słynęło z prostoty
i niezawodności. Niewątpliwą zaletą był również fakt, że rolki filmu
zamknięte były w kasetkach, co umożliwiało zmianę filmu w świetle
dziennym, bez zagrożenia prześwietleniem nakręconego materiału zdjęciowego. Wadą był nieergonomiczny pudełkowaty kształt, na który narzekali operatorzy aeroskopu.
Pierwsze filmy reklamowe kamery zrobione w celu pokazania jej
możliwości wykonał sam konstruktor. Oprócz filmów kręconych podczas
pokazów publicznych Prószyński nagrał w dniu 22 czerwca 1911 roku w
Londynie reportaż z koronacji króla Jerzego V. Konstruktor wykonał również aeroskopem część filmów kręconych w Warszawie zapoczątkowując historię polskiej kinematografii.
Zalety urządzenia, pozwalające robić zdjęcia w dowolnym miejscu i
czasie, docenili wkrótce reporterzy. Kamer tych używali podczas pracy
reporterskiej zawodowi filmowcy z profesjonalnych wytwórni filmowych, jak francuskiej Gaumont, angielskich Pathé News, British Movietone, a później także amerykańskich Tropical Budget oraz Paramount Pictures. Aeroskop wykorzystywany był m.in. przez reporterów podczas kręcenia zdjęć w czasie wojen bałkańskich w roku 1912.
Marian Dąbrowski pisał w Tygodniku Ilustrowanym z 1913:
|
Aeroskop rewolucjonizuje całą technikę kinematograficzną prasa
polska zachowuje się dziwnie obojętnie. Aeroskop pozwala czynić zdjęcia
bez statywu, przez co ułatwia zdjęcia z życia zwierząt drapieżnych z
nieprzystępnych górskich przepaści, z wojen i bitew, z aeroplanów…
|
|
Od 1911 roku wielkim zwolennikiem oraz popularyzatorem kamery
Prószyńskiego był znany angielski podróżnik, myśliwy oraz twórca
pierwszych filmów przyrodniczych Cherry Kearton.
Kręcił on filmy z użyciem aeroskopu na całym świecie podczas swoich
podróży, a także reportaże dla towarzystwa filmowego Cherry Kearton
Limited, które działało w latach 1912–1913. W 1912 roku Kearton wykonał
aeroskopem, podczas lotu balonowego, pierwsze lotnicze zdjęcia Londynu.
Podróżnik prezentował także możliwości kamery na Międzynarodowej
Wystawie Kinematograficznej w czerwcu 1913 roku w Londynie, gdzie
aeroskop nagrodzony został Wielkim Złotym Medalem. W czasie wojny w latach 1914–1918 podróżnik kręcił, jako korespondent wojenny, reportaże z Afryki Południowo-Zachodniej.
Frederick Talbot w swojej książce wydanej w 1912 roku w Londynie pt. Moving pictures, jako główne zalety aeroskopu wymienia prostotę użytkowania, mobilność oraz swobodę w trakcie nagrywania:
|
Aeroskop jest najlepszą i najprostszą z dotychczasowych znanych
kamer w kinematografii, dającą lepsze efekty i olbrzymie korzyści przez
sam fakt, że pozwala filmować z ręki, z każdej pozycji i że wystarczy
nacisnąć palcem guzik, by ją uruchomić.
|
|
Ze względu na te zalety aeroskop znalazł się w polu zainteresowania
angielskiego sztabu wojennego, który postanowił używać go do wykonywania
dokumentacji fortyfikacji i umocnień, a także rejestracji z powietrza
pozycji lub ruchów wojsk. Aeroskopem od 1914 roku rejestrowane były także pierwsze kroniki wojenne z frontu zachodniego podczas I wojny światowej. Kamera została zatwierdzona do użytku dla operatorów wojennych (ang.: combat cameramen)
przez Brytyjskie Ministerstwo Wojny. Była używana podczas wojny na
polach bitew na froncie zachodnim. Wielu filmowców frontowych podczas
kręcenia nią zdjęć straciło życie, a aeroskop zyskał nazwę „kamery
śmierci”. Do tej złej sławy przyczyniło się tragiczne wydarzenie, jakie
miało miejsce w czasie bitwy pod Verdun.
Po jej zakończeniu na pobojowisku odnaleziony został jeden z
egzemplarzy aeroskopu, który ujawnił szokujące nagranie. Używający
kamery francuski operator o nazwisku Dupre został trafiony pociskiem w
czasie filmowania.
W momencie trafienia kamera wypadając mu z rąk zarejestrowała jego
śmierć i po upadku pracowała dalej aż do wyczerpania się powietrza w
zasobniku.
Aeroskopu używał między innymi znany z brawury operator Goeffrey Herbert Malins.
Ryzykując własnym życiem wykonywał on kamerą Prószyńskiego zdjęcia
podczas walk m.in. w bitwie pod St. Eloi oraz jednej z największych
bitew I wojny światowej, bitwie nad Sommą. Po wojnie reporter ten opisał swoje doświadczenia w książce pt. How I filmed the war (pol.: „Jak sfilmowałem wojnę”).
Po zakończeniu I wojny światowej kamery tej Brytyjczycy użyli do
zrealizowania zdjęć lotniczych z przelotu dookoła świata, jaki odbył w
1922 roku angielski pionier awiacji Wilfred Theodore Blake. Kamerą Prószyńskiego operator kronik Paramount Company Edward Hawkins nakręcił również w Walii w roku 1924 pierwszy w historii reportaż z wyścigów samochodowych. Z kolei operator Tropical Budget Film Bernard Lynes w 1925 roku nagrał aeroskopem zdjęcia z meczu piłki nożnej na nowo otwartym wówczas w Londynie stadionie piłkarskim Wembley.
Ze względu na brak zgody organizatorów mecz został przez niego
sfilmowany z ukrycia. Jeszcze w 1935 roku kamerą Prószyńskiego
zarejestrowane zostały zawody hippiczne w Epson oraz w Liverpoolu.
|
Rysunek z amerykańskiego patentu z 1911 roku. |
Zachowane egzemplarze
Po jednym egzemplarzu aeroskopu przechowuje się w:
- Muzeum Techniki w Warszawie.
- National Media Museum (Narodowym Muzeum Mediów) w Bradford.
- Muzeum Nauki w Londynie.
|
Francuski patent aeroskopu z 1909 roku. |
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz