
Porsche Panamera (970) − pierwsza limuzyna niemieckiej marki Porsche
produkowana od 2009 roku. Auto powstało w wyniku zwiększającego się
zainteresowania czterodrzwiowymi limuzynami o sportowej linii nadwozia z
dużymi silnikami, tzw. "czterodrzwiowymi coupe". Pojazd zaprezentowano podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodowej w Szanghaju w 2009 roku. W katalogu Porsche typ nadwozia Panamery to Gran Turismo. Nazwa pojazdu podobnie jak Porsche Carrera pochodzi od nazwy legendarnego wyścigu La Carrera Panamericana.
Samochód wiąże się z powstałym pod koniec lat 80. XX wieku prototypem Porsche 989, który w istocie był czterodrzwiową odmianą Porsche 911. Panamera weszła na rynek w 2009 roku jako konkurencja dla takich aut jak: Aston Martin Rapide, Mercedes-Benz CLS, Maserati Quattroporte,
czy będących również w fazie prototypowej innych tego typu samochodów
(studyjne wersje luksusowych, czterodrzwiowych samochodów sportowych
takich jak Lamborghini Estoque, czy BMW Concept CS (mający być w przyszłości nową serią 8). Panamera może być wyposażona w silniki stosowane w terenowym Cayenne:
3,6 V6 o mocy 300 KM oraz 4,8 V8 w trzech wersjach o mocy 400 KM, 500
KM i 550 KM (dwa ostatnie z doładowaniem). Powstała także hybrydowa
wersja Panamery z 3-litrowym silnikiem benzynowym z kompresorem
połączonym z silnikiem elektrycznym, co w sumie daje moc 380 KM. W 2011
roku wprowadzono również wersję diesel z 250-konną jednostką 3.0 TDI
znaną z samochodów koncernu Volkswagen. Podobnie, jak w modelu Cayenne, silniki umieszczone są z przodu, napęd natomiast przekazywany jest na tylną oś lub na cztery koła.
 |
| Porsche Panamera Turbo w nowym Muzeum Porsche |
Podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodowej w Paryżu w 2012 roku zaprezentowano odmianę kombi nazwaną Sport Turismo. W tym samym roku wprowadzono do produkcji wersję Platinium Edition
ze słabszym silnikiem V6 oraz dobrym wyposażeniem. Jest to specjalna
odmiana przenosząca podstawowe wersje Panamery do jednej specjalnej
wersji. Auto wyposażone jest m.in. w 19-calowe koła z Panamery Turbo
oraz dolną część lusterek bocznych oraz kratki odpowietrznika, a także
reflektory biksenonowe, asystenta parkowania.
W 2013 roku auto przeszło face lifting. W wyglądzie pojazdu zmieniły się m.in. zderzaki i reflektory z lampami LED. Największych zmian dokonano pod maską.
W listopadzie 2013 roku zaprezentowano najmocniejszą w historii
wersję Panamery. Poliftingowe Panamera Turbo S napędzana jest silnikiem
4.8V8 o mocy 570 KM. Auto rozpędza się do 100 km/h w 3,8 s oraz osiąga
prędkość 310 km/h. Panamera Turbo S dostępna jest również w wersji
Executive z wydłużonym o 15 cm rozstawem osi.
W listopadzie 2014 roku debiutowała najbardziej luksusowa wersja
modelu Panamera o nazwie Exclusive. Pojazd oparto na Panamerze Turbo S
Executive w wersji z długim rozstawem osi. Źródłem mocy jest turbodoładowany
570-konny silnik benzynowy. Auto cechuje się szczególnie luksusowym
wykończeniem. We wnętrzu znaleźć można m.in. wysokogatunkową skórę oraz
wysokiej klasy system multimedialny.
 |
| Porsche Panamera GTS |
 |
| Prototyp Porsche Panamera Sport Turismo e-hybrid |
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz