Stefan Bryła (ur. 17 sierpnia 1886 w Krakowie, zm. 3 grudnia 1943 w Warszawie) – polski inżynier budowlany, pionier spawalnictwa i konstrukcji spawanych, polityk lwowskiej chadecji i poseł na sejm II RP.
Absolwent szkoły realnej w Stanisławowie i Wydziału Inżynierii Szkoły Politechnicznej we Lwowie (1908; obecnie Politechnika Lwowska). Wykładowca w tej szkole od roku 1907. W 1909, rok po uzyskaniu dyplomu, obronił doktorat. W 1910 uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego. Kontynuował naukę na uczelniach zagranicznych – w latach 1910–1912 pogłębiał wiedzę na politechnice w Charlottenburgu koło Berlina, École des Ponts et Chaussees w Paryżu oraz na University of London. Pracował na budowach w Niemczech, Francji, Anglii, Kanadzie, USA. W latach 1915–1917 wykładowca Polskiego Kolegium Uniwersyteckiego w Kijowie.
W 1918 uczestniczył w walkach o Lwów, a w latach 1919–1920 brał udział w obronie Warszawy.
Od 1921 wykładał budowę mostów na Politechnice Lwowskiej (profesor zwyczajny), od 1934 budownictwo na politechnice w Warszawie. W latach 1938–1939 dziekan Wydziału Architektury PW.
|
Budowa katowickiej hali targowej. Po prawej Stefan Bryła, projektant hali |
|
Warszawa – wieżowiec Towarzystwa Prudential (arch. Marcin Weinfeld i Stefan Bryła, 1931-1933) |
|
Katowice – wieżowiec Izby Skarbowej (arch. Tadeusz Kozłowski i Stefan Bryła, 1930-1934)
|
W 1928 roku opracował dla Ministerstwa Robót Publicznych pierwsze na świecie przepisy spawania konstrukcji stalowych w budownictwie. Stały się one wzorem dla podobnych przepisów w innych krajach. Autor lub konsultant wielu konstrukcji w tej technologii, m.in. pierwszego na świecie drogowego mostu na rzece Słudwi w Maurzycach pod Łowiczem (oddany do użytku 12 sierpnia 1929)
i wieżowca ˌˌPrudentialˈˈ w Warszawie (1933).
W 1929 został powołany na członka stałej międzynarodowej komisji mostów i konstrukcji inżynierskich. Napisał ok. 250 prac naukowych, podręczników i artykułów.
Był cenionym inżynierem oraz teoretykiem spawalnictwa o międzynarodowym
uznaniu; współpracował m.in. przy budowie wieżowców w USA – np. Woolworth Building w Nowym Jorku (wówczas najwyższego budynku na świecie).
Konstrukcje Stefana Bryły
- kompleks budynków Muzeum Narodowego
i Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie,
- hala Fabryki Parowozów w Warszawie (1922),
- budynek Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń Wzajemnych w Warszawie na rogu ul. Kopernika
36-40 i ul. Sewerynów; wysokości 9 kondygnacji (1928),
- pierwszy na świecie drogowy spawany most na rzece Słudwi w Maurzycach (1927–1929),
- budynek Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń Wzajemnych w Łodzi, dziś PZU, przy al. T. Kościuszki 57; wysokości 8 kondygnacji (1929–1930),
- dom akademicki przy pl. Narutowicza (ul. Akademicka 5) w Warszawie; wysokości 10 kondygnacji (1922–1930),
- drugi most spawany na rzece Słudwi (Retki) (1931),
- gmach Pocztowej Kasy Oszczędności w Warszawie (Poczty Głównej) przy ul. Świętokrzyskiej 31/33; wysokości 7 kondygnacji (1930–1932),
- gmach Urzędu Skarbowego w Katowicach („Drapacz Chmur”, tzw. mister Katowic) przy ul. Żwirki i Wigury 15; wysokości 14 kondygnacji (1930–1932),
- budynek mieszkalno-biurowy Towarzystwa „Prudential” (Hotel Warszawa) przy pl. Powstańców Warszawy; wysokości 17 kondygnacji (1931–1933),
- budynek Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie przy al. Mickiewicza 22; wysokości 9 kondygnacji (1934),
- gmach Marynarki Wojennej w Warszawie przy ul. Wawelskiej; wysokości 5 kondygnacji (1934),
- gmach Urzędu Telekomunikacyjnego w Warszawie przy ul. Nowogrodzkiej 45 (1928–1934),
- budynek mieszkalny Funduszu Kwaterunku Wojskowego (Dom Bez Kantów) w Warszawie przy Krakowskim Przedmieściu 11 (na rogu ulicy Królewskiej); wysokości 8 kondygnacji (1934–1935),
- Hala Targowa w Katowicach przy ul. Piotra Skargi 6 (1935),
- Szpital Okręgowy im. marszałka Józefa Piłsudskiego w Warszawie (1939),
- hala nr 3 w PZL Mielec (1939).
Publikacje (wybór)
- Podręcznik statyki budowli, Dla średnich szkół technicznych; Warszawa 1920, Lwów-Warszawa 1925,
- Podręcznik budownictwa żelaznego; Lwów-Warszawa 1924,
- Przepisy dotyczące obliczeń statycznych w budownictwie lądowym; Lwów-Warszawa 1928,
- Most na rzece Słudwi pod Łowiczem: (1-szy most spawany elektrycznie w Europie); Warszawa 1929,
- Rekonstrukcje budowli żelbetowych; Lwów 1929,
- Spawane konstrukcje rurowe; Warszawa 1933,
- Przepisy projektowania i wykonywania stalowych konstrukcji spawalnych w budownictwie; Warszawa 1934,
- Badanie jakości połączeń spawanych; Warszawa 1934,
- Beton w budownictwie wiejskim; Lwów-Warszawa 1937,
- Drogi polskiego mostownictwa; Lwów 1937,
- Metody badania spoin; Warszawa 1938,
- Beton i żelbet,
- Statyka budowli,
- Podręcznik inżynierski (cztery tomy); Lwów-Warszawa (1927–1936).
Wydana przez PAN monografia obejmująca wykaz jego publikacji zawiera 265 pozycji.
Stefan Bryła opublikował także książki o tematyce podróżniczej:
- Jeden dzien w Jokohamie: kartki z podróży po Japonji Lwów 1913,
- Honolulu: wrażenia z podróży; Lwów 1913,
- Ameryka; Lwów 1921,
- Daleki Wschód; Lwów 1923,
oraz wydawnictwa publicystyczne np. Rola polityków katolickich; Warszawa 1937.
Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa
ustanowił w roku 1964 nagrodę PZITB im. Stefana Bryły, która jest
przyznawana corocznie, indywidualnie i jednorazowo za osiągnięcia
naukowo-badawcze lub naukowo-techniczne w dziedzinie konstrukcji
budowlanych. Nagroda ta cieszy się wysokim prestiżem w środowisku
inżyniersko-budowlanym.
W 1995 American Welding Society uhonorowało dorobek Stefana Bryły
nagrodą „Historic Welded Structure Award” za spawany most na Słudwi.
W roku 1994 Rada Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej nadała jednej z sal Gmachu Architektury przy ul. Koszykowej 55 imię profesora Stefana Bryły – dziekana od 1938 do śmierci w 1943. W Warszawie jego imieniem nazwano także ulicę. Ponadto imię Stefana Bryły nosi Zespół Szkół Budowlano-Geodezyjnych w Białymstoku oraz Zespół Szkół nr 24 w Warszawie.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz