Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 30 marca 2015

Maserati



Maserati – marka włoskich luksusowych samochodów sportowych i wyścigowych założona w 1914 roku w Bolonii. Od 1993 roku należy do koncernu FIAT.

Modele samochodów

  • Ghibli
Maserati Ghibli I
Maserati Ghibli I1  970 - 1974
Maserati Ghibli II
Maserati Ghibli II1 992 - 1997

Maserati Ghibli III
Maserati Ghibli III od 2013

  • GranCabrio
 Maserati GranCabrio przed liftingiem
  • GranTurismo
 Maserati GranTurismo przed liftingiem
  • Levante
  • Quattroporte
 Maserati Quattroporte S Q4

 

Dawniej produkowane

  • 4C 2500
  • 4CL/4CLT
  • 6C 34
  • 6CM
  • 8C
  • 8CM
  • 8CTF
  • 26M
  • 150 GT
  • 150S
  • 200S
  • 250F
 Maserati 250F
  • 300S
  • 450S
  • 3200 GT
 Maserati 3200 GT
  • 3500 GT
 Series I Maserati 3500
  • 5000 GT
 Maserati 5000 GT
  • A6
  • A6 GCM
  • A6 GCS
  • A8 GCS
  • Barchetta
  • Bellagio
  • Biturbo
 Maserati 222SE
  • Boomerang
  • Bora
 1979 Maserati Bora
  • Chicane
  • Chubasco
  • Coupé
2004 Maserati Spyder CC
  • Indy
Maserati Indy America 4700
  • Karif
Maserati Karif
  • Khamsin
Maserati Khamsin
  • Kyalami
 Maserati Kyalami
  • MC12
 Maserati MC12
  • Medici
  • Merak
 Maserati Merak
  • Mexico
 Maserati Mexico
  • Mistral
 Maserati Mistral
  • Sebring
 Maserati Sebring Series I
  • Shamal
 Maserati Shamal
  • Tipo 4CTR/4CS 1100
  • Maserati Tipo 4CS 1500
  • Tipo 26
  • Tipo 26B
  • Tipo 26C
  • Tipo 53
  • Tipo 60
  • Tipo 61
  • Tipo 63
  • V8RI
Maserati Birdcage 75th

Samochody koncepcyjne

  • Birdcage 75th
 Maserati Birdcage 75th
  • Alfieri
http://images.thecarconnection.com/lrg/maserati-alfieri-concept_100458632_l.jpg
Maserati Alfieri

Historia

Na początku XX wieku Bracia Maseratti - Alfieri, Bindo, Ettore i Ernesto pracowali przez wiele lat dla włoskiego producenta samochodów - Isotta Fraschini, a następnie poszli w ślady najstarszego z braci – Carlo, który pracował m.in. dla Fiata i Bianchi.
1 grudnia 1914 roku Alfieri Maserati wraz z braćmi Carlo, Bindo, Ettore oraz Ernesto założyli w Bolonii warsztat samochodowy. Początkowo budowano w nim wyścigowe samochody dla Diatto. Dwa tygodnie później, 14 grudnia założyli spółkę Societa Anonima Officine Alfieri Maserati w Bolonii.
W 1926 roku Diatto przerwało budowę samochodów wyścigowych prowadząc do powstania marki Maserati. W tym samym roku Alfieri Maserati wygrał wyścig Targa Florio w zbudowanym przez siebie samochodzie Tipo 26. Maserati budowało samochody 4,6,8 i 16 cylindrowe (zbudowane z dwóch połączonych silników V8). 22 marca 1930 roku Włoch Baconin Borzacchini wygrał rozgrywany po raz pierwszy wyścig Grand Prix Tripolis na samochodzie Maserati (silnik 16-cylindrowy o pojemności 4 litrów).
3 marca 1932 roku w wieku 44 lat zmarł założyciel marki Alfieri Maserati. W 1937 roku spółka Maserati S.p.A. została sprzedana firmie Orsi, która w 1940 roku przeniosła siedzibę firmy do Modeny, gdzie pozostała do dziś. Orsi budowała samochody wyścigowe marki Maserati. Samochody te wciąż wygrywały wyścigi, pokonując takich rywali jak Auto Union czy Mercedes-Benz. W trakcie II wojny światowej, Maserati zaprzestało budowy samochodów i zajęło się wytwarzaniem zaopatrzenia dla włoskiej armii. Po wojnie przywrócono budowę wyścigowych aut. Gdy wygasł 10-letni kontrakt pomiędzy braćmi Maserati oraz firmą Orsi, bracia założyli nową firmę O.S.C.A..
Lata pięćdziesiąte to czas kiedy Maserati 250F, prowadzone przez legendę Formuły 1 - Juan Manuel Fangio, zwycięża w kolejnych wyścigach, m.in. w debiutanckim starcie podczas Grand Prix Argentyny, a w 1957 roku zdobywa po raz piąty tytuł Mistrza Świata. Wtedy to firma decyduje się opuścić scenę wyścigową, kontynuując jednak budowę silników dla zespołów Formuły 1.
Od 1957 roku Maserati skupiło się na budowie samochodów drogowych. Powstały takie modele jak 6-cylindrowe Maserati 3500 coupé 2+2 z aluminiowym nadwoziem, V8 Maserati 5000, Maserati Sebring, Maserati Mistral coupé oraz spider, czy Maserati Ghibli.

Nowi właściciele

W 1968 roku firmę odkupił Citroën. Adolfo Orsi pozostał prezesem firmy. Nowe modele korzystały z wiedzy konstruktorów Citroëna, jak również z wielu jego rozwiązań technicznych. Były one również wytwarzane w większych ilościach. Pierwsze masowo produkowane modele Maserati Merak, Maserati Bora (oba z centralnie montowanymi silnikami) oraz Maserati Khamsin dzieliły wiele podzespołów z Citroënem SM. W 1974 roku Citroën zbankrutował. Nowo powstała korporacja PSA Peugeot Citroën zadecydowała o likwidacji Maserati. Dzięki wsparciu włoskiego rządu firma przetrwała.
Rok później po kryzysie paliwowym były Argentyński kierowca wyścigowy Alessandro de Tomaso oraz firma Benelli odkupili od Citroëna akcje Maserati. W 1976 roku zaprezentowano nowe modele Maserati Kyalami oraz Quattroporte III generacji. W latach 80. zaprzestano produkcji drogich sportowych modeli z centralnymi silnikami na rzecz tańszych samochodów z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na tylne koła jak model Maserati Biturbo. W 1990 roku zaprezentowano model Maserati Shamal, a w 1992 roku kolejną generację Maserati Ghibli. W tym okresie Maserati współpracowało z Chryslerem prowadzonym przez przyjaciela de Tomaso - Lee Iacocca.
W 1990 roku włoski koncern FIAT przejął od Alessandro De Tomaso 49% akcji Maserati, a trzy lata później pozostałe 51% akcji. W 1997 roku Maserati w ramach koncernu Fiat zostało połączone z Ferrari, którego od 1969 roku Fiat posiadał 50% akcji (1988 - 87%, a w 2001 90%). W 1998 roku zaprezentowano coupé 3200 GT z charakterystycznymi tylnymi światłami przypominającymi bumerang. Model wyposażono w silnik V8 biturbo o mocy 370 KM. W 2001 roku zakończono produkcję limuzyny Quattroporte. Zaprezentowano Spyder GT z opracowanym wraz z Ferrari silnikiem V8 4.2l o mocy 390 KM. W 2004 roku zaprezentowano oparty na Ferrari Enzo model MC12.

http://www.maserati.com/mediaObject/redesign/models/GranTurismo/granturismo_01/granturismo_03/original/granturismo_03.jpg
GranTurismo

3 komentarze: