Ełcka Kolej Wąskotorowa (wcześniej Ełcka Kolej Dojazdowa) – jest jedną z nielicznych kolei
tego typu na terenie Polski, funkcjonującą do dnia dzisiejszego. Jej
głównym zadaniem był przewóz mieszkańców okolicznych wsi do Ełku, czasem transportowano również towary. Jej działalności nie przerwała II wojna światowa
ani zmiana przynależności państwowej – aż do lat 90. XX wieku nadal
służyła jako regionalne źródło transportu. W 1992 kolej ełcka została
uznana za zabytek. Od 2002 roku prowadzi jedynie kursy turystyczne
(składy zabytkowe oraz współczesne).
Na ulicy Wąski Tor 1 w Ełku znajduje się osobna stacja kolei wąskotorowej – Ełk Wąskotorowy, położona w pobliżu głównej stacji kolejowej. W budynku funkcjonuje muzeum
poświęcone historii ełckiego węzła kolejowego. W muzeum znajdują się
przedmioty wyprodukowane przed 1945 rokiem, od dawnego urządzenia do
datowania kartonowych biletów, przez miniaturowe modele lokomotyw, po
zbiór przedmiotów używanych niegdyś na co dzień w pracy konduktorów, zawiadowców, dróżników. Można tu przymierzyć dawne wyposażenie służbowe konduktorów. Kolejną atrakcją turystyczną jest skansen pszczelarski, w którym rzeźbione są w pniach drzew ule, wyrabia się małe rzeźby z miodu i wosku pszczelego.
Obecny tabor
- Parowóz Px48 na tor 750 mm
- Parowozy „LAS” na tor 600 mm – 2 sztuki
- Wagony osobowe wąskotorowe na tor 750 mm typu 1Aw – 5 sztuk z lat 1954-1957
- Wagon brankard – 1950 r.
- Pruski wagon pocztowy normalnotorowy z końca XIX wieku
- Wagon wąskotorowy węglarka z 1909 r.
- Żuraw do nawęglania parowozów z 1913 r.
- Ręczna drezyna wąskotorowa z 1930 r.
- Wąskotorowy pług odśnieżny z 1908 r.
- lokomotywa spalinowa Lxd2 (nieczynna)
- lokomotywy spalinowe Lyd1- 5 sztuk, część czynna.
Historia
Pierwsze lata
Ełcka kolej wąskotorowa
powstała na zlecenie starosty ełckiego Carla Suermondta w latach
1910-1918, wybudowana metodą kroczącą przez towarzystwo akcyjne Lycker Kleinbahn Aktiengesellschaft. Powstała linia jednotorowa, o szerokości torów
1000 mm (dzięki specjalnej technice możliwy jest przewóz wagonów
normalnotorowych). Całkowita jej długość wynosi 47,66 km. Główna linia
liczy sobie 37,98 km z Ełku do Turowa (wówczas położonego nad granicą z Rosją). W pobliżu miejscowości Laski Małe znajduje się odgałęzienie do Zawad-Tworków o długości 9,68 km. Pierwszy fragment EKW, o długości 24,76 km odcinek do miejscowości Borzymy wraz z 9,7 km odgałęzieniem do m. Zawady-Tworki, otwarto już 23 października 1913.
I wojna światowa
Drugi odcinek po wyparciu Rosjan (trwała I wojna światowa) 1 grudnia
1915 – 13,22 km odcinek Borzymy – Turowo. Przewozy pasażerskie i
towarowe wznowiono na EKW po ostatecznym usunięciu zniszczeń wojennych
na tym terenie, co nastąpiło 5 października 1918.
W 1938 r. przewieziono 29 026 ton towarów i 54 837 pasażerów. W 1939
roku tabor posiadał 5 parowozów, 9 wagonów pasażerskich, 2 wagony
pocztowe i 37 wagonów towarowych.
II wojna światowa i PRL
Kolejnych zniszczeń dokonała ofensywa rosyjska podczas II wojny
światowej – szczęśliwie ocalały jednak wszystkie parowozy. W 1951 r.
przekuto tory na 750 mm. Aż do lat 60. na trasie kursowały lokomotywy
parowe, a od 1968 doszły 2 lokomotywy spalinowe Lyd1 zastępując
parowozy. Parowozy powróciły na Ełcką Kolej Wąskotorową w latach 90. XX
wieku do obsługi pociągów turystyczych. Mimo wielkiej popularności wśród
mieszkańców oraz turystów dochody EKW nie pokrywały wydatków – nowa
sytuacja polityczno-gospodarcza sprawiła, że przed ełcką wąskotorówką
stanęło, mimo wpisania na listę zabytków, widmo upadku.
Okres współczesny
W 2001 PKP podjęła decyzję o likwidacji linii – rok później przejął
ją Urząd Miasta w Ełku i przekazał Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i
Rekreacji jako Ełcką Kolej Wąskotorową (do tej pory funkcjonowała pod
nazwą Ełckiej Kolei Dojazdowej). W historii EKW rozpoczął się
nowy etap. Obecnie pociągi jeżdżą na trasie Ełk – Sypitki. Od 1 marca
2014 r. Ełcką Koleją Wąskotorową zarządza Muzeum Historyczne w Ełku.
Kalendarium Kolei Wąskotorowej
- 1905 – opracowanie projektu budowy ełckiej kolei wąskotorowej
- 1912 – rozpoczęcie budowy i powstanie Lycker Kleinbahn
- 1913 – otwarcie linii Ełk – Borzymy i Laski Małe – Zawady
- 1918 – otwarcie ruchu publicznego na wszystkich liniach
- 1945 – przejęcie kolei DOKP w Olsztynie i powołanie Ełckiej Kolei Wąskotorowej
- 1951 – przebudowa torów z 1000 na 750 mm
- 1957 – powstanie Zarządu Kolei Dojazdowej przy DOKP w Olsztynie i powołanie Ełckiej Kolei Dojazdowej
- 1975 – wprowadzenie trakcji spalinowej
- 1991 – wpisanie całej ełckiej kolei do rejestru zabytków
- 1992 – wprowadzenie do eksploatacji transporterów
- 1993 – wprowadzenie pociągów turystycznych z trakcją parową
- 2001 – wstrzymanie ruchu pociągów przez PKP
- 2002 – przejęcie przez samorząd miejski w Ełku, rozpoczęcie działalności turystycznej
- 2014 – przejęcie kolejki przez Muzeum Historyczne w Ełku od MOSiR Ełk
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz