Fiat Auto Poland S.A. (FAP) – firma należąca do grupy Fiat Auto powstała 28 maja 1992 roku na bazie Fabryki Samochodów Małolitrażowych (FSM) w Bielsku-Białej i Tychach.
Wówczas Fiat Auto przejął 90% akcji firmy. W 1993 roku firma zmieniła
markę produkowanych pojazdów z „Polski Fiat” na „FIAT”. W późniejszym
czasie Fiat Auto powiększył swoje udziały w spółce.
Firma „Fiat Auto Poland” współpracuje w zakresie projektów i badań z
dawnym Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych – BOSMAL.
|
Fiat Cinquecento z silnikiem 704 cm³ z 1995 roku |
|
Jeden z ostatnich Fiatów Maluch w wersji Happy End z 2000 roku |
|
Fiat Seicento SX w 2001 roku |
|
Fiat Palio I |
|
Fiat Palio II |
|
Fiat Siena I |
|
Fiat Panda II przed face liftingiem |
|
Fiat Panda w 2005 roku |
|
Fiat Panda II Alessi w 2007 roku |
|
Fiat Panda 100HP w 2007 roku |
|
Fiat 500 na IAA 2007 |
|
Ford Ka II z Tychów |
Historia firmy
Po powstaniu firmy część zakładów filialnych dawnego FSM przejęły
firmy należące do grupy Fiat Auto, tworząc swoje polskie oddziały, takie
jak Teksid Poland, Magneti Marelli Poland.
Początkowo w spółce produkowane były dwa modele – 126
i Cinquecento,
|
Lancia Ypsilon II z Tychów |
|
Fiat Cinquecento S 899 |
który w 1993 roku zdobył drugie miejsce w konkursie Car of the Year 1993. W 1994 roku przeprowadzono modyfikację Fiata 126. W modelu EL zastosowano niektóre podzespoły z Cinquecento. W grudniu 1996 pojawił się Fiat 126 ELX
z katalizatorem spalin. Obok modernizacji dotychczasowych wyrobów
wprowadzano nowe. W roku 1994 w Bielsku-Białej rozpoczął się montaż CKD modelu Uno, który wkrótce zastąpiony został pełnym cyklem technologicznym. Model ten dostarczano również do sieci firmy Innocenti jako Innocenti Mille. W roku 1995 rozpoczął się montaż SKD Fiata Punto, który trwał do połowy 2000 roku (od listopada 1999 był to Punto II). W czerwcu 1997 r. w Zakładzie Karoserii w Bielsku-Białej ruszyła produkcja modelu Siena, a kilka miesięcy później Palio Weekend (wiosną 1998). W 1998 roku rozpoczęto montaż SKD modeli Bravo, Brava, Marea, Marea Weekend i Ducato. Trwał on do roku 2000. Wiosną 1998 roku Cinquecento został zastąpiony przez model Seicento.
Do tego czasu wyprodukowano 1164478 sztuk tzw. „CC”, z czego
wyeksportowano 863254. 22 września 2000 roku zakończono w Bielsku-Białej
produkcję fiata 126, jako ostatnie wykonano 1000 sztuk w wersji „Maluch
Happy End”. W okresie od sierpnia do października 2000 roku
przeniesiono produkcję modeli Uno, Siena i Palio Weekend do Tychów.
Tym samym zakłady w Bielsku-Białej zaprzestały produkcji samochodów,
koncentrując się na produkcji podzespołów (silników, skrzyń biegów).
Jesienią 2001 zakończono produkcję Sieny, w październiku 2002 Uno, zaś w
maju 2004 Palio Weekend.
Zaniechanie produkcji samochodów w Bielsku-Białej spowodowało
rozwinięcie tam produkcji podzespołów samochodowych, silników i skrzyń
biegów. Z czasem powstała spółka Fiat-GM Powertrain zajmująca się produkcją nowoczesnego silnika wysokoprężnego 1,3 dm³ „MultiJet”. Rocznie powstaje około 700 tys. sztuk z przeznaczeniem do kilkunastu modeli osobowych i dostawczych samochodów grup Fiat, GM i Suzuki.
W kwietniu 2003 roku w fabryce świętowano wyprodukowanie milionowego
Seicento, a w całej spółce – sprzedaż trzymilionowego samochodu. W maju
2003 rozpoczęto produkcję modelu Panda, który wszedł do sprzedaży we wrześniu tego samego roku. Zdobył on prestiżowy tytuł European Car of The Year 2004. W czerwcu 2005 roku Seicento przemianowano na Fiata 600. W maju 2007 roku rozpoczęto produkcję Fiata 500, który zdobył tytuł European Car of The Year 2008.
Uruchomienie jego produkcji spowodowało modernizację i automatyzację
fabryki, m.in. w spawalni znajdują się 384 roboty, obsługiwane przez 500
robotników. 6 września 2007 świętowano wyprodukowanie w Tychach milionowego Fiata Panda. Jesienią 2008 roku rozpoczęto produkcję nowej wersji Forda Ka
w ramach joint-venture. Ma on powstawać w liczbie do 120 tys. sztuk
rocznie, w ciągu kilku miesięcy 2008 roku powstało około 19 tys. sztuk.
Powstały również kolejne wersje produkowanych dotychczas modeli. Na
targach motoryzacyjnych w Genewie w marcu 2008 zadebiutował Fiat 500 Abarth. Jest on produkowany od 2008 roku w Tychach. W 2008 roku powstało 5905 sztuk tej wersji, zaś w 2009 roku około 8 tys. sztuk.
Początkowa zdolność produkcyjna Fiata 500 wynosiła 500 sztuk
dziennie, co przekłada się na około 120 tys. sztuk rocznie. W 2007 roku
powstało 65116 sztuk. Jednak olbrzymie zainteresowanie rynku spowodowało
stopniowe podnoszenie tej zdolności. Postępowała modernizacja zakładu.
Od marca 2008 roku produkcja wzrosła do 750 sztuk dziennie, co przekłada
się na około 180 tys. sztuk rocznie. Dzięki pracy w dodatkowe dni
(wolne soboty, skrócona wakacyjna przerwa urlopowa) w 2008 roku powstało
195637 sztuk Fiatów 500.
W 2007 roku zakład Fiat Auto Poland w Tychach dołączył do
prestiżowego grona przedsiębiorstw „World Class Manufacturing”, tj.
posiadających i stosujących najlepsze i najskuteczniejsze metody
zarządzania systemem produkcyjnym w skali światowej. Jest to efekt
długiego procesu udoskonalania, trwającego od czasu włączenia zakładu w
strukturę Fiat Auto. Zakład w Tychach był m.in. pierwszym z grupy Fiat
Auto, w którym od połowy lat 90. wdrożono normy ISO 9001 (dotyczące standardów zarządzania jakością) i ISO 14001
(dotyczące standardów zarządzania środowiskowego). Rozwiązania przyjęte
w tyskim zakładzie stały się później wzorem dla rozwiązań wdrażanych w
innych fabrykach grupy. Wdrożono w nim również system produkcji, który
przyczynia się do tego, że samochody opuszczające taśmę produkcyjną mają
niski wskaźnik wykrytych wad produkcyjnych
oraz wad występujących w kolejnych latach eksploatacji. Pojawiają się
jednocześnie głosy krytyczne mówiące, iż wzrost jakości i wydajności
odbywa się kosztem atmosfery pracy i sytuacji pracowników
Samochody produkowane przez „Fiat Auto Poland” są eksportowane do 68 krajów całego świata, m.in. do Japonii
(w 2008 roku trafiły tam aż 4174 auta), a ten eksport stanowi około 3%
wartości wszystkich transakcji tego rodzaju w skali kraju.
W połowie dekady 2000–2009 „Fiat Auto Poland” produkował około
300–350 tys. samochodów rocznie. W 2008 roku wyprodukowano rekordową
liczbę 492 885 szt. samochodów, w tym 19 046 szt. Forda Ka drugiej generacji, którego produkcję oficjalnie uruchomiono 25 września 2008 r. w Tychach. W 2009 roku zakład wyprodukował łącznie około 606 tys. sztuk samochodów. Podczas Salonu Samochodowego w Genewie w marcu 2009 roku zadebiutował kabriolet Fiat 500C. W połowie 2010 roku produkcja modelu Fiat 600 została zakończona.
Produkcja następnej generacji Fiata Pandy została przeniesiona z Tych do fabryki w Pomigliano d'Arco koło Neapolu, w zamian za produkowany dotychczas w Termini Imerese na Sycylii model Lancia Ypsilon. W połowie 2011 roku w tyskim zakładzie rozpoczęto produkcję Lancii Ypsilon II.
W grudniu 2012 roku zakład poinformował o konieczności zwolnienie około
1 500 pracowników, ograniczeniu produkcji i zakończeniu produkcji
modelu Panda. Ogólne przychody przedsiębiorstwa w roku 2012 przekroczyły 14 150 mln złotych, przychody ze sprzedaży wyniosły ponad 14 100 mln złotych.
Zakład w Tychach był w 2009 roku największą fabryką Fiata w Europie, a drugą co do wielkości na świecie, po brazylijskiej fabryce w Betim.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz