Teatro-Museu Dalí de Figueres w Figueres w północnej Katalonii, gdzie urodził się i umarł Salvador Dalí, jest obok muzeum Prado w Madrycie
najczęściej odwiedzanym w Hiszpanii muzeum sztuki. Zaprojektowane przez
Dalego, w swoich zbiorach gromadzi przeszło 360 prac, co stanowi jedną
trzecią dorobku artysty. Jest siedzibą Fundacji Gala-Salvador Dalí oraz miejscem pochówku artysty.
Otwarte 28 września 1974
roku muzeum z czasem okazało się za małe. Władze Figueres dokupiły więc
graniczącą z muzeum Torre Gorgot. Po przeprowadzeniu prac
adaptacyjnych, wieża została poświęcona 27 marca 1984 roku. Na
uroczystość przybył sam Dalí, było to jedno z jego ostatnich wystąpień
publicznych. Na cześć Gali, wieża otrzymała jej imię (Torre Galatea) i
tu, jesienią 1984, po powrocie ze szpitala w Barcelonie
(w którym przebywał na skutek obrażeń odniesionych w pożarze na zamku
de Púbol), w specjalnie dla niego urządzonym pokoju, Dalí mieszkał
niemal do śmierci (zmarł w styczniu 1989 roku w szpitalu w Figueres).
Muzeum jest ekscentryczne, tak jak ekscentrycznym twórcą był sam
Dalí. Zlokalizowane w ciągu starych umocnień, szokuje zarówno zewnętrzną
bryłą, jak i ekspozycją wewnątrz.
Jajko i chleb Dalí uważał za symbole początku i życia. Dlatego fasadę muzeum wieńczy zaprojektowana przez artystę attyka
w kształcie olbrzymich jaj. Natomiast ceglasto-czerwone ściany pokryte
są żółtymi, ulepionymi z gipsu katalońskimi chlebkami, a figurki
spoglądających z dachu rycerzy na głowach mają bagietki.
Chleb w twórczości Dalego pojawiał się często. Dla artysty miał sens
nie tylko filozoficzny, ale również towarzyszył mu w czasie wytężonej
pracy - gdy malował, często żywił się tylko chlebem i wodą. Ponadto
Dalemu sprawiało przyjemność, gdy jego sztuka była określana jako
"jadalna". Chętnie przyrównywał ją do "chleba powszedniego", co miało
odwołania do jego ulubionej rodzimej kuchni katalońskiej, której
specyfiką jest prawie całkowity brak dodatków poza chlebem, przez co
spełnia on w niej ważną rolę. W 1993 roku na wystawie w Teatro pokazano
niemal wszystkie prace Dalego, w których występuje chleb. Z chlebowego
ciasta artysta tworzył nawet "jadalne meble".
Ściany wnętrza budynku zdobią czaszki słonia, krokodyla, pirenejskich
skamielin, razem ze szczątkami latarni z paryskiego metra i szuflad
biurowych urzędu miejskiego.
Najważniejsze dla Dalego obrazy: Widmo sex-appealu, Chleb w koszyku, Dematerializacja nosa Nerona oraz portrety Gali, ukochanej żony artysty, znajdują się w obitej czerwonym pluszem sali zwanej Skarbcem. W patio stoi słynna Deszczowa taksówka z rzeźbą królowej Ester na masce, autentyczny czarny cadillac, z którego po naciśnięciu guzika wylewa się strumień wody na siedzące kukły pasażerów.
Zawieszona wysoko ponad głowami zdaje się płynąć prawdziwa łódź rybacka, niegdyś własność Gali.
Centralnym pomieszczeniem jest dawna scena teatralna. To tu, w krypcie pod sceną, złożone są prochy artysty.
|
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz