 |
Khanda – symbol sikhizmu |
Sikhizm – religia powstała w XV wieku w Indiach w prowincji Pendżab. Jej założycielem był Guru Nanak.
 |
Guru Nanak i święci hinduscy
obraz z ok. 1829 r. |
Obecnie na świecie jest ok. 24 milionów wyznawców tej religii (sikhów) –
żyją oni głównie w indyjskim Pendżabie, ale posiadają także liczną
kilkumilionową diasporę rozsianą po krajach dawnego Imperium Brytyjskiego i w USA
(tu stosunkowo liczni są również zachodni konwertyci na sikhizm –
często w bardzo nieortodoksyjnej formie). Najważniejszym miejscem kultu
jest „Złota Świątynia” w Amritsarze, w której przechowywany jest oryginał świętej księgi sikhów zwanej Sri Guru Granth Sahib.

Religia ta jest przeciwna wojnom religijnym. Nie chce dzielić ludzi
na muzułmanów, hinduistów, chrześcijan. Uważa, że Boga można kochać,
nazywając go Allahem, Jahwe, Kryszną itp.
Sikhizm jest rodzajem kompilacji islamu i hinduizmu (zob. synkretyzm religijny). Z islamu pochodzi nieposiadający żadnego wizerunku ani wcieleń Bóg, który jednak posiada „miliony imion”. Z hinduizmu pochodzą praktyki medytacyjne, wiara w możliwość uzyskania bezpośredniej łączności z Bogiem poprzez medytację prowadzącą do oświecenia, wiara w reinkarnację i wreszcie wiele innych, zewnętrznych przejawów kultu.

Centralnym punktem tej religii jest kult pierwszych dziesięciu Guru
(choć nie wszyscy uznają kilku ostatnich, są też tacy, którzy nie czczą
Guru), z których według wierzeń każdy był kolejnym wcieleniem Guru
Nanaka i miał bezpośredni kontakt z Bogiem. Guru ci przekazali to
objawienie na piśmie w formie Pani Księgi, którą każdy z nich uzupełniał
o kolejny rozdział. Ostatni, dziesiąty Guru Gobind Singh
uznał, że dzieło pisania Księgi jest ukończone i ustanowił ją
„ostatnim, jedenastym Guru”. Według wierzeń Pani Księga jest obecnie
guru sikhów w znaczeniu dosłownym. W momencie, gdy między wyznawcami
dochodzi do sporu religijnego o kluczowym znaczeniu, otwiera się Panią
Księgę na losowo wybranym cytacie, którego słowa rozstrzygają spór, tak
jakby to mógł zrobić żywy guru. Pani Księga „udziela” też ślubów, jest
„obecna” przy narodzinach i pogrzebach.

Sikhizm jest religią wymagającą od swoich wyznawców szczegółowego
przestrzegania zasad moralności, diety i sposobu ubierania się. Ważnymi
punktami etyki
sikhizmu są: wymóg samodzielnego utrzymywania się z uczciwej pracy,
wzajemnego wspierania się i służby dla całej społeczności oraz równości
wszystkich wyznawców. Sikhizm nie posiada ścisłej liturgii, a aktywność
religijna koncentruje się na czytaniu Pani Księgi – codziennym,
osobistym zwanym Sidharan Path, grupowym odbywanym w domach modlitw
zwanym Gurdwara i wreszcie uroczystym, nieprzerwanym, publicznym
czytaniem całej Księgi "od deski do deski", wykonywanym w każdej gminie
sikhijskiej przynajmniej raz do roku, zwanym Akhand Path.
Mężczyźni, którzy wychowali już swoje dzieci i przeszli „godnie”
przez aktywną część swojego życia, mają prawo uczestniczyć w sesjach
medytacyjno-dyskusyjnych, zwanych Ketha, które dają im szansę
osiągnięcia oświecenia.
Religia ta początkowo nie posiadała żadnej usystematyzowanej liturgii
i zakazuje istnienia „etatowego kleru”. Wyznawcy są w stosunku do
siebie absolutnie równi i od śmierci dziesiątego Guru nikt nie posiada
żadnych specjalnych prerogatyw religijnych, oprócz swojego osobistego
autorytetu. Wszystkie funkcje religijne od prowadzenia gminnych Gurdwar
po administrowanie najważniejszą świątynią w Amritsarze są wykonywane
społecznie i nie wolno z tego tytułu osiągać żadnych korzyści
materialnych.
 |
Święta u sikhów |
Sikhizm dzisiaj
Chociaż sikhizm ma licznych wyznawców w różnych rejonach świata, szczególnie w Ameryce Północnej czy Wielkiej Brytanii, to nadal w znaczącej mierze blisko związany jest z miejscem swoich narodzin, Pendżabem. W początkach XIX wieku pozycji sikhizmu w Indiach coraz mocniej zaczęły zagrażać tradycyjne hinduistyczne wierzenia. Pod koniec XIX wieku nasilająca się działalność hinduistów i chrześcijańskich
misjonarzy w Pendżabie zmusiła sikhów do podjęcia zdecydowanych
działań. Uznano również, że zbyt bliskie związki z hinduizmem zagrażają
kulturze sikhijskiej i rozpoczęto starania o powrót do zasad "czystego"
sikhizmu.
W 1947 roku doszło do podziału ojczyzny sikhów, Pendżabu. Obszary przyznane Pakistanowi opuściło ponad 2 mln sikhów. Około 80% nadal mieszka na tych terenach,
jednak sikhowie zaczęli również postrzegać sikhizm jako religię
światową. Wielu bowiem opuściło rodzinne strony i zamieszkało w Stanach Zjednoczonych.
Sikhijska wspólnota w USA liczy ponad 350 tysięcy osób. W poszukiwaniu
pracy wielu z nich wyemigrowało także do Wielkiej Brytanii, zasiedlając
głównie duże ośrodki miejskie. Ich znaczące wspólnoty można znaleźć w Londynie, Birmingham czy Leicester. Obecnie w Wielkiej Brytanii wyznawcy tego wierzenia liczą około pół miliona osób.
 |
Rodzina sikhijska |

Guru sikhów i ich podstawowe zasługi
- Guru Nanak Czand 1469-1539 – założenie religii i wspólnoty sikhów
- Guru Lehna Agad 1539-1552 – wprowadzenie alfabetu gurmukhi
- Guru Amar Das 1552-1574 – likwidacja kast i poprawa statusu kobiet, rytuały
- Guru Ram Das 1574-1581 – założenie ośrodka kultu na Świętym Jeziorze, hymny
- Guru Ardżan 1581-1606 – budowa Złotej Świątyni, Adi Granth
- Guru Hargobind 1606-1644
- Har Rai 1644-1661 – upowszechnianie religii
- Guru Har Krishan 1661-1664 – symboliczne przywództwo w dzieciństwie
- Tegh Bahadur 1664-1675 – poezje, męczeństwo w Delhi
- Gobind Singh 1675-1708 – utworzenie w Anandpur Bractwa Czystych (Khalsa)
Przed swoją śmiercią Guru Gobind Singh ogłosił, że guru będzie odtąd księga Sri Guru Granth Sahib.
Nie wszystkie grupy sikhów uznają wszystkich (a w szczególności ostatnich) guru. Jedynym guru uznawanym przez wszystkie wyznania jest Guru Nanak. Dla części sikhów guru są zwykłymi przywódcami religijnymi.
Recepcja w Polsce
W Polsce gurudwara (świątynia sikhów) znajduje się w Raszynie pod Warszawą. Została założona przez Związek wyznaniowy Singh Saba Gurudwara w Rzeczpospolitej Polskiej.
 |
Wnętrze gurdwary w Polsce |
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz