Saab 9-5 - samochód osobowy klasy wyższej-średniej produkowany przez szwedzką markę Saab
w latach 1997 - 2012. Od 1997 do 2010 roku wyprodukowano łącznie 483
593 egzemplarze pierwszej generacji pojazdu. Jest to flagowe auto marki,
które zastąpiło model 9000. Auta nie należy mylić z modelem 95 produkowanym w latach 1959 - 1978.
Saab 9-5 I YS3E został po raz pierwszy zaprezentowany w 1997 roku jako następca flagowego modelu 9000.
|
Saab 9-5 I SE przed liftingiem |
|
Saab 9-5 I SportCombi po liftingu |
|
Saab 9-5 limuzyna |
Saab 9-5 I po face liftingu to tak naprawdę druga modernizacja pierwszej generacji modelu zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2005 roku.
|
2005 - 2 lipca 2009 |
Saab 9-5 II NG został po raz pierwszy zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2009 roku.
Konstrukcyjnie auto zostało zbudowane na przedłużonej płycie podłogowej koncernu General Motors o nazwie Epsilon 2, na której powstał m.in. Opel Insignia. Zaprojektowano ją w ośrodku konstrukcyjnym Saaba w Trollhättan. Samochód nie ma nic wspólnego z pierwszą generacją pojazdu. Wygląd nawiązuje do prototypowego modelu Aero-X.
Charakteryzuje się masywną stylistyką, szczególnie w tylnej części
pojazdu. Tył samochodu otrzymał charakterystyczne tylne reflektory
wykorzystujące technologię LED połączone wspólnym, cienkim pasem dwóch neonów.
Zegary pojazdu stylizowane są w tematyce lotniczej. Z przodu pojazdu
zastosowano charakterystyczne duże reflektory w kształcie brył lodu
wyposażone w światła do jazdy dziennej
wykonane w technologii LED. Stacyjkę podobnie jak w poprzedniej
generacji umieszczono pomiędzy przednimi fotelami przy dźwigni zmiany
biegów.
W 2011 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowano prototyp wersji kombi.
Produkcję pojazdu zakończono w 2012 roku z powodu bankructwa i
upadłości marki Saab. Zderzenie to pokrzyżowało plany produkcji wersji
SportCombi, której powstało 33 egzemplarze
z których udało się większość zarejestrować. Jeden egzemplarz auta
umieszczono w muzeum Saaba. Model był jednym z najkrócej produkowanych
samochodów w historii.
Wersja SportCombi nawiązuje stylistycznie m.in. poprzez linię szyb do
poprzedniej generacji modelu. Nadwozie kombi otrzymało elektrycznie
otwieraną klapę bagażnika z możliwością regulacji wysokości podnoszenia.
|
23 marca 2010 - 2012 |
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz