Lexus GS – samochód osobowy klasy premium marki Lexus produkowany od 1991 roku. W gamie modeli marki plasowany pomiędzy IS a LS. Pierwsze dwie generacje sprzedawane były na rodzimym rynku pod nazwą Toyota Aristo.
Mimo podobnego nadwozia jak i kabiny pasażerskiej, Aristo odróżniały
się od GS-a silnikami i wyposażeniem. Obecnie produkowana jest IV
generacja pojazdu.
W 1993 roku rozpoczęto sprzedaż Lexusa GS I, który sprzedawany był od
1991 roku jako Toyota Aristo. Sylwetka zaprojektowana przez Italdesign Giugiaro łączyła elementy flagowej limuzyny LS oraz modelu SC.
Samochód wyposażono w silnik Toyoty 2JZ-GE o mocy 212 KM, który przez
automatyczną, czterobiegową skrzynię biegów (tryb pracy normalny oraz
sportowy) napędzał koła tylne. Wyposażenie standardowe obejmowało
elektroniczną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby, lusterka i
kierownicę (w 2 płaszczyznach), tempomat, wykończenie wnętrza z drewna orzechowego, airbag kierowcy i pasażera oraz nagłośnienie firmy Nakamichi. Jako wyposażenie opcjonalne dostępne były: kontrola trakcji TRAC, skórzana tapicerka, podgrzewane fotele, spryskiwacze reflektorów, szyberdach i zmieniarka CD w bagażniku na 12 płyt.
Rok 1996 przyniósł drobne modyfikacje modelu (poprawiono zawieszenie
przednie). Dostępna była również wersja T3 o mocy 219 KM. Raptem 7 KM
różnicy w T3 uzyskano dzięki zastosowaniu układu wydechowego ze stali
szlachetnej, zbudowanego w sposób zapewniający skuteczniejszy przepływ
spalin. Jednak opony jakie zastosowano w tym modelu o rozmiarze: z
przodu 245/40-ZR18, z tyłu 275/35-ZR 18 skutecznie podniosły spalanie
auta jak i obniżyły jego dynamikę.
|
Okres produkcji
Lexus: 1993 - 1997
Toyota: 1991 - 1997 |
|
1991–1996 JZS14 Toyota Aristo |
Lexus GS II W styczniu 1997 Lexus zaprezentował podczas Detroit
Auto Show prototyp o nazwie "High Performance Sedan" (HPS). Prezentował
on kierunek jaki obrano przy projektowaniu nowego wcielenia GS.
W Japonii w sierpniu tego samego roku uruchomiono produkcję drugiej
generacji modelu Aristo (oznaczenie JZS160 dla silnika 2JZ-GE, JZS161
(V300 version) dla turbodoładowanych jednostek 2JZ-GTE). Silniki
standardowo wyposażone były w system VVT-i co zaowocowało wzrostem
wartości momentu obrotowego. Wersja twin-turbo dostępna była z
elektronicznie sterowanym systemem skrętu czterech kół, kontrolą trakcji
oraz automatyczną skrzynią biegów z trybem sekwencyjnym.
|
1997 - 2005 |
W październiku 2003 roku Lexus zaprezentował prototyp LF-S (Lexus Future Sedan) ukazujący kierunek obrany przy projektowaniu nowego GS. Pierwsza prezentacja trzeciej generacji GSa miała miejsce w 2004 roku podczas Geneva Auto Show (wersja przedprodukcyjna), wersję produkcyjną zaprezentowano w Detroit podczas North American International Auto Show 2005. Produkcję trzeciej generacji rozpoczęto 24 stycznia 2005. Nie użyto przy tym ponownie nazwy Aristo
dla wersji przeznaczonej na rynek japoński, Lexus stał się marką
ogólnoświatową. Samochód wpisywał się w nowy nurt stylistyczny Lexusa,
L-finesse design, charakteryzował się muskularnymi kształtami nadwozie,
podwójnymi lampami z przodu jak i wykonanymi w technologii LED z tyłu oraz jednoczęściowymi zderzakami. Współczynnik oporu powietrza wynosił 0,27 Cd. Trzecia generacja używa nowej płyty podłogowej współdzielonej w późniejszym czasie z drugą generacją modelu IS.
|
2005 - 2012 |
Lexus GS IV - został zaprezentowany podczas New York International Auto Show 2011 Lexus zaprezentował prototyp o nazwie LF-Gh
(Lexus Future Grand-Touring Hybrid). Samochód charakteryzował się dużym
przednim grillem oraz całkowicie nowym wnętrzem z tradycyjnym zegarem. Pojazd został odebrany przez dziennikarzy jako wyznacznik wyglądu kolejnej generacji GSa.
Wersja produkcyjna miała swoją premierę podczas Pebble Beach Concours d'Elegance w sierpniu 2011.
|
od grudnia 2012 |
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz