Jaguar XF – sportowy samochód osobowy klasy średniej-wyższej o nadwoziu sedan oraz kombi produkowany przez brytyjską firmę Jaguar. Pojazd zastąpił model S-Type. Auto odznaczono wieloma nagrodami m.in. Samochodem roku magazynu What Car.
3 stycznia 2007 roku przedstawiono szczegóły koncepcji Jaguara XF.
Dotychczas, na projektowane przez Jaguara samochody duży wpływ mieli
poprzednicy, głównie z lat 60. XX wieku. Teraz miało być inaczej. Uznano
bowiem, że klasyczna linia straciła na użyteczności. Tym samym
postanowiono walczyć z głównymi konkurentami na rynku motoryzacyjnym,
czyli BMW, Audi, Mercedesem i Lexusem. Jak powiedział główny dyrektor projektowania samochodów Jaguar, Ian Callum: Jaguar powinien być postrzegany jako idealny samochód dla ciekawych i niespokojnych ludzi. Produkcyjna wersja pojazdu została zaprezentowana podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 2007 roku.
W 2011 roku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Nowym Jorku zaprezentowano wersję po face liftingu. Modernizacja objęła zmiany stylistyczne przodu i tyłu auta. Przednie i tylne reflektory wyposażono w światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED.
Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2012 roku zaprezentowano odmianę kombi nazwaną XF Sportbrake.
Auto posiada powiększoną przestrzeń bagażową do 550 l, po złożeniu
siedzeń nawet 1675 l, w przypadku rezygnacji z koła zapasowego na rzecz
systemu naprawy koła pod podłogą dostępny jest dodatkowy schowek o
pojemności 28 l. Sama przestrzeń ładunkowa ma 197 cm długości i 101 cm
szerokości. Pasażerowie siedzący z tyłu mają 48 mm więcej miejsca nad
głowami, tylna klapa posiada seryjną funkcję samozamykania, na życzenie
klienta za opłatą klapa może być w pełni otwierana i zamykana
elektrycznie.
W lutym 2014 roku Jaguar zaprezentował usportowioną odmianę XF
Sportbrake - model XFR-S Sportbrake. Auto napędzane jest doładowanym
kompresorem silnikiem V8 o pojemności 5 l. Motor rozwija 542 KM i 680
Nm. Dzięki temu samochód przyspiesza do 100 km/h w 4,8 s i rozpędza się
do 300 km/h (prędkość ograniczona elektronicznie). Auto trafi do
sprzedaży z początkiem kwietnia 2014 roku.
|
Jaguar XF w wersji sedan po liftingu |
Jaguar XF przejął po poprzedniku szkielet, który został dodatkowo
ulepszony. XF jest zdecydowanie bezpieczniejszy od swojego poprzednika.
Kierowcę i jego pasażera chronią po dwie poduszki powietrzne. Jedna z
przodu, druga z boku. Samochód wyposażony jest w kurtyny powietrzne.
Zagłówki chronią przed złamaniem kręgi szyjne. W 2010 i 2011 roku auto
przeszło testy Euro NCAP w których uzyskało dwa razy wynik 4 gwiazdek.
|
Jaguar XF Kombi |
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz