Maserati – marka włoskich luksusowych samochodów sportowych i wyścigowych założona w 1914 roku w Bolonii. Od 1993 roku należy do koncernu FIAT.
Modele samochodów
|
Maserati Ghibli I1 970 - 1974 |
|
Maserati Ghibli II1 992 - 1997 |
|
Maserati Ghibli III od 2013 |
Dawniej produkowane
- 4C 2500
- 4CL/4CLT
- 6C 34
- 6CM
- 8C
- 8CM
- 8CTF
- 26M
- 150 GT
- 150S
- 200S
- 250F
- A6
- A6 GCM
- A6 GCS
- A8 GCS
- Barchetta
- Bellagio
- Biturbo
- Tipo 4CTR/4CS 1100
- Maserati Tipo 4CS 1500
- Tipo 26
- Tipo 26B
- Tipo 26C
- Tipo 53
- Tipo 60
- Tipo 61
- Tipo 63
- V8RI
|
Maserati Birdcage 75th |
Samochody koncepcyjne
|
Maserati Alfieri |
Historia
Na początku XX wieku Bracia Maseratti - Alfieri, Bindo, Ettore i
Ernesto pracowali przez wiele lat dla włoskiego producenta samochodów - Isotta Fraschini, a następnie poszli w ślady najstarszego z braci – Carlo, który pracował m.in. dla Fiata i Bianchi.
1 grudnia 1914 roku Alfieri Maserati wraz z braćmi Carlo, Bindo, Ettore oraz Ernesto założyli w Bolonii warsztat samochodowy. Początkowo budowano w nim wyścigowe samochody dla Diatto. Dwa tygodnie później, 14 grudnia założyli spółkę Societa Anonima Officine Alfieri Maserati w Bolonii.
W 1926 roku Diatto przerwało budowę samochodów wyścigowych prowadząc do powstania marki Maserati. W tym samym roku Alfieri Maserati wygrał wyścig Targa Florio w zbudowanym przez siebie samochodzie Tipo 26. Maserati budowało samochody 4,6,8 i 16 cylindrowe (zbudowane z dwóch połączonych silników V8). 22 marca 1930 roku Włoch Baconin Borzacchini wygrał rozgrywany po raz pierwszy wyścig Grand Prix Tripolis na samochodzie Maserati (silnik 16-cylindrowy o pojemności 4 litrów).
3 marca 1932 roku w wieku 44 lat zmarł założyciel marki Alfieri Maserati. W 1937 roku spółka Maserati S.p.A. została sprzedana firmie Orsi, która w 1940 roku przeniosła siedzibę firmy do Modeny,
gdzie pozostała do dziś. Orsi budowała samochody wyścigowe marki
Maserati. Samochody te wciąż wygrywały wyścigi, pokonując takich rywali
jak Auto Union czy Mercedes-Benz. W trakcie II wojny światowej,
Maserati zaprzestało budowy samochodów i zajęło się wytwarzaniem
zaopatrzenia dla włoskiej armii. Po wojnie przywrócono budowę
wyścigowych aut. Gdy wygasł 10-letni kontrakt pomiędzy braćmi Maserati
oraz firmą Orsi, bracia założyli nową firmę O.S.C.A..
Lata pięćdziesiąte to czas kiedy Maserati 250F, prowadzone przez legendę Formuły 1 - Juan Manuel Fangio, zwycięża w kolejnych wyścigach, m.in. w debiutanckim starcie podczas Grand Prix Argentyny,
a w 1957 roku zdobywa po raz piąty tytuł Mistrza Świata. Wtedy to firma
decyduje się opuścić scenę wyścigową, kontynuując jednak budowę
silników dla zespołów Formuły 1.
Od 1957 roku Maserati skupiło się na budowie samochodów drogowych. Powstały takie modele jak 6-cylindrowe Maserati 3500 coupé 2+2 z aluminiowym nadwoziem, V8 Maserati 5000, Maserati Sebring, Maserati Mistral coupé oraz spider, czy Maserati Ghibli.
Nowi właściciele
W 1968 roku firmę odkupił Citroën. Adolfo Orsi
pozostał prezesem firmy. Nowe modele korzystały z wiedzy konstruktorów
Citroëna, jak również z wielu jego rozwiązań technicznych. Były one
również wytwarzane w większych ilościach. Pierwsze masowo produkowane
modele Maserati Merak, Maserati Bora (oba z centralnie montowanymi silnikami) oraz Maserati Khamsin dzieliły wiele podzespołów z Citroënem SM. W 1974 roku Citroën zbankrutował. Nowo powstała korporacja PSA Peugeot Citroën zadecydowała o likwidacji Maserati. Dzięki wsparciu włoskiego rządu firma przetrwała.
Rok później po kryzysie paliwowym były Argentyński kierowca wyścigowy Alessandro de Tomaso oraz firma Benelli odkupili od Citroëna akcje Maserati. W 1976 roku zaprezentowano nowe modele Maserati Kyalami oraz Quattroporte
III generacji. W latach 80. zaprzestano produkcji drogich sportowych
modeli z centralnymi silnikami na rzecz tańszych samochodów z silnikiem
umieszczonym z przodu i napędem na tylne koła jak model Maserati Biturbo. W 1990 roku zaprezentowano model Maserati Shamal, a w 1992 roku kolejną generację Maserati Ghibli. W tym okresie Maserati współpracowało z Chryslerem prowadzonym przez przyjaciela de Tomaso - Lee Iacocca.
W 1990 roku włoski koncern FIAT
przejął od Alessandro De Tomaso 49% akcji Maserati, a trzy lata później
pozostałe 51% akcji. W 1997 roku Maserati w ramach koncernu Fiat
zostało połączone z Ferrari, którego od 1969 roku Fiat posiadał 50% akcji (1988 - 87%, a w 2001 90%). W 1998 roku zaprezentowano coupé 3200 GT z charakterystycznymi tylnymi światłami przypominającymi bumerang. Model wyposażono w silnik V8 biturbo o mocy 370 KM. W 2001 roku zakończono produkcję limuzyny Quattroporte. Zaprezentowano Spyder GT z opracowanym wraz z Ferrari silnikiem V8 4.2l o mocy 390 KM. W 2004 roku zaprezentowano oparty na Ferrari Enzo model MC12.
|
GranTurismo |
|
Bardzo ciekawy wpis. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńBest content & valuable as well. Thanks for sharing this content.
OdpowiedzUsuńApproved Auditor in DAFZA
Approved Auditor in RAKEZ
Approved Auditor in JAFZA
i heard about this blog & get actually whatever i was finding. Nice post love to read this blog
Approved Auditor in DMCC
Good luck & keep writing such awesome content.
OdpowiedzUsuńVirgin Linseed Oil BP
flaxseed oil