Ford Mustang – amerykański samochód osobowy typu pony car produkowany od 1964 roku, jako amerykańska odpowiedź na produkowane w Europie sportowe wozy GT. Pierwszy egzemplarz zaprezentowano 17 kwietnia 1964 roku w Nowym Jorku.
Transmisja telewizyjna premiery została wyemitowana przez trzy
amerykańskie stacje telewizyjne 19 kwietnia tego samego roku. Produkcję
pojazdu rozpoczęto 9 marca od białego kabrioletu z czarnymi elementami
wystroju, który zjechał z linii produkcyjnej w Dearborn w stanie Michigan.
Na początku lat 60. XX wieku jedynym samochodem sportowym produkowanym w Stanach Zjednoczonych był Chevrolet Corvette.
Jego wysoka cena odstraszała potencjalnych klientów o niskich i średnich dochodach. Produkowany od 1955 roku Ford Thunderbird stał się autem luksusowym, ale nie szybkim i dynamicznym, a sportowe auta sprowadzane z Wielkiej Brytanii sprzedawały się dość dobrze. Jednocześnie pierwsze pokolenie ludzi urodzonych tuż po drugiej wojnie światowej
(tzw. "baby-boomers") osiągało w połowie lat 60. dorosłość i
poszukiwało swojego pierwszego auta – niewielkiego, a jednocześnie o
sportowym charakterze. więc Ford postanowił wprowadzić do produkcji swój samochód sportowy.
Skoro już było wiadomo, że powstanie nowy samochód, potrzebował on
nazwy i charakterystycznego, rozpoznawalnego symbolu. Pomysły na nazwy
były różne. Samochód miał nazywać się: T-5, Cougar, Aventura, Allegro,
Stiletto, Turino, Torino, a nawet XT-Bird. Niektóre z tych nazw
posłużyły później jako nazwy innych modeli samochodów z koncernu Forda.
Samochód miał być kierowany głównie dla ludzi młodych, więc było
potrzebne coś, co symbolizuje wolność i nieskrępowanie, a jednocześnie
siłę. Symbolem takim stał się mustang – dziki koń z prerii Ameryki Północnej. Pośrednim powodem nadania takiej nazwy był też fakt, że czołowy projektant wozu – John Najjar – był wielkim fanem myśliwca P-51 Mustang
z okresu II wojny światowej. Jednocześnie powstało charakterystyczne
logo Mustanga – galopujący koń na tle czerwonych, białych i niebieskich
pasków symbolizujących Stany Zjednoczone i amerykańskie korzenie.
|
Ford Mustang numer 1 |
|
Ford Mustang Convertible z 1965 roku |
|
Ford Mustang Shelby GT-350 z 1965 roku |
|
Ford Mustang Convertible z 1965 roku |
|
Ford Mustang GT z 1966 roku |
|
Ford Mustang Shelby GT-500 z 1967 roku |
|
Ford Mustang z 1969 roku |
|
Ford Mustang Boss 302 z 1970 roku |
|
Ford Mustang z 1971 roku |
|
Ford Mustang II |
|
Ford Mustang III |
|
Ford Mustang SVO z 1986 roku |
|
Ford Mustang GT Convertible z 1993 roku |
|
Ford Mustang IV GT z lat 1996-1998 |
|
Ford Mustang SN95 Convertible |
|
Ford Mustang Sunburst Gold z 2000 roku |
|
Ford Mustang z 2002 roku |
|
Ford Mustang Convertible 40th z 2004 roku |
|
Ford Mustang V - GT Supercharged z 2005 roku |
|
Ford Mustang GT 2 |
|
Ford Mustang Shelby |
|
Ford Mustang Shelby GT500 |
|
Ford Mustang Coupe GT po liftingu |
|
Ford Mustang GT500 |
|
Ford Mustang Boss 302 |
|
Ford Mustang VI - od września 2014 |
|
Ford Mustang VI w wersji cabrio |
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz