Chrysler – amerykański koncern motoryzacyjny
produkujący m.in. samochody. W styczniu 2014 roku koncern został w
całości przejęty przez Fiata. W wyniku fuzji obu firm utworzono nową
spółkę: Fiat Chrysler Automobiles, która została zarejestrowana w
Holandii, a której siedziba ze względów podatkowych znajduje się w
Wielkiej Brytanii. Akcje nowej spółki notowane będą na giełdach w Nowym
Jorku i Mediolanie. Fiat Chrysler Automobiles jest siódmym największym
producentem samochodów na świecie.
Chrysler poinformował,
że w związku z niezadowalającymi wynikami sprzedaży zamierza wycofać się
z rynku brytyjskiego, co nastąpi w 2017 roku.
hrysler poinformował,
że w związku z niezadowalającymi wynikami sprzedaży zamierza wycofać się
z rynku brytyjskiego, co nastąpi w 2017 roku.
Chrysler poinformował,
że w związku z niezadowalającymi wynikami sprzedaży zamierza wycofać się
z rynku brytyjskiego, co nastąpi w 2017 roku.
Chrysler poinformował,
że w związku z niezadowalającymi wynikami sprzedaży zamierza wycofać się
z rynku brytyjskiego, co nastąpi w 2017 roku.
Modele samochodów Chrysler
|
1970-1982 |
- Chrysler 180
- Chrysler 200 (2010-)
|
Chrysler 200 I 2010 - 2014 |
|
Chrysler 200 I w wersji cabrio |
|
Chrysler 200 II od maja 2014 |
- Chrysler 300 letter series (1955-1965)
|
Chrysler 300 letter series |
Chrysler 300 non-letter series (1962-1971)
- Chrysler 300M (1999-2004)
|
Chrysler 300 C I |
|
Chrysler 300 C II |
- Chrysler Airflow (1934-1937)
- Chrysler Airstream (1935-1937)
- Chrysler Aspen (2007-)
- Chrysler Avenger (1976-1978, przemianowany Hillman Avenger)
- Chrysler Centura
- Chrysler Cirrus (1995-2000)
- Chrysler Concorde (1993-2004)
- Chrysler Conquest (1987-1989, przemianowany Mitsubishi Starion)
- Chrysler Cordoba (1975-1983)
- Chrysler Crossfire (2004-2006)
- Chrysler Daytona (1984-1993, Kanada)
- Chrysler Dynasty (1988-1993, Kanada)
- Chrysler Fifth Avenue (1984-1989)
- Chrysler Horizon (1977-1979, Europa)
- Chrysler Imperial (1926-1954, 1990-1993)
- Chrysler Imperial Parade Phaeton (1952, tylko trzy wybudowane egzemplarze)
- Chrysler Intrepid (1993-2004, Kanada)
- Chrysler Laser (1984-1986)
- Chrysler LeBaron (1977-1995)
- Chrysler LHS (1994-1997, 1999-2001)
- Chrysler Newport (1941, 1961-1981)
- Chrysler Neon (1995-2005, międzynarodowa wersja Dodge Neon)
- Chrysler New Yorker (1939-1996)
- Chrysler New Yorker Fifth Avenue (1983, 1990-1993)
- Chrysler Pacifica (2004-2007)
- Chrysler Prowler (2001-2002)
- Chrysler PT Cruiser (2001-dzisiaj)
- Chrysler Royal (1937-1942, 1946-1950)
- Chrysler Saratoga (1939-1953, 1957-1960; 1989-1994, Europa)
- Chrysler Sebring (1995-dzisiaj)
- Chrysler Sigma (przemianowany Mitsubishi Galant, Australia)
- Chrysler Stratus (1995-2000, Kanada i Europa, eksportowa wersja Dodge Stratus)
- Chrysler TC by Maserati (1989-1991)
- Chrysler Town & Country (1941-1950, 1965-1988)
- Chrysler Town and Country (1990-dzisiaj)
- Chrysler Turbine Car
- Chrysler Valiant (Australia, Nowa Zelandia i Południowa Afryka)
- Chrysler Vision (1993-1997, Europa)
- Chrysler Voyager (2000-2003; 1988-dzisiaj, Europa)
- Chrysler Windsor (1940-1961)
Modele koncepcyjne
- Chrysler Falcon (1955)
- Chrysler Norseman (1956)
- Chrysler Atlantic (1995)
- Chrysler Phaeton (1997)
- Chrysler Chronos (1998)
- Chrysler Pronto Cruizer (1999)
- Chrysler Java (1999)
- Chrysler Citadel (2000)
- Chrysler Crossfire (2001)
- Chrysler California Cruiser (2002)
- Chrysler Airflite (2003)
- Chrysler ME Four-Twelve (2004)
- Chrysler ME412 (2004)
- Chrysler Akino (2005)
- Chrysler Firepower (2005)
- Chrysler Nassau (2006)
- Chrysler Imperial Concept (2006)
- Chrysler ecoVoyager (2008)
- Chrysler 200C Concept (2009)
- Chrysler Review GT (2012)
Marki koncernu Chrysler Holding LLC
- Chrysler – amerykańska marka produkowana od 1925 roku w Auburn Hills
- Dodge – amerykańska marka produkowana od 1914 roku w Auburn Hills
- Jeep – amerykańska marka produkowana od 1945 roku w Toledo
- Plymouth – produkcja zakończona w 2001 roku
Ciekawostki
Przed II wojną światową samochody Chryslera cieszyły się olbrzymią
popularnością wśród polskich elit. Już w 1929 roku firma ze względu na
dużą sprzedaż swoich samochodów w Polsce zdecydowała się na wybudowanie
własnego salonu samochodowego "Auto-Koncern" zlokalizowanego w Warszawie przy ulicy Belwederskiej 16, którego budynek w zmienionej formie istnieje do dnia dzisiejszego.
Historia
Na początku XX wieku, w Salt Lake City zamieszkał młody maszynista parowozów z Kansas. Walter P. Chrysler
rozpoczął pracę i karierę w Denver & Rio Grande Railroad. W 1912
Chrysler po raz pierwszy zaczął pracować w przemyśle motoryzacyjnym.
Został szefem produkcji w Buick Motors we Flint, w stanie Michigan, USA. Trzy lata później objął funkcję prezesa Buick Motors, a w roku 1919, w wieku 45 lat, odszedł na emeryturę.
Rok później przedsiębiorstwo Willys-Overland Company poprosiło go o
pomoc w przezwyciężeniu kryzysu. Sukces Chrysler osiągnął w 1921 dzięki
objęciu stanowiska przewodniczącego rady nadzorczej Maxwell Motor Company (niektóre źródła podają Maxwell-Chalmers). Przejął większość udziałów w tej firmie i uruchomił w niej produkcję samochodów pod marką Chrysler.
Pierwszym samochodem marki Chrysler wyprodukowanym w liczbie ponad 32
tysięcy egzemplarzy był Chrysler Six z 1924. 6 czerwca 1925 zmieniono
nazwę firmy na Chrysler Corporation. W roku 1927 przedsiębiorstwo Chrysler Corporation stało się czwartym pod względem wielkości producentem samochodów w USA,
a już siedem lat później wzrost produkcji zapewnił koncernowi drugą
pozycję. 7 lipca 1928 zaprezentowany został pierwszy tani samochód nowej
marki Plymouth. 31 lipca 1928 roku od firmy Dillon, Read and Co. przejęta została firma Dodge.
Walter P. Chrysler zrezygnował z przewodniczenia radzie nadzorczej w
roku 1938. W tym okresie Chrysler Corporation wprowadziła na rynek
szereg innowacyjnych modeli aut, takich jak Airflow i Newport.
W czasie II wojny światowej
Chrysler Corporation przestawiła produkcję na potrzeby armii. Po wojnie
Chrysler dokonał szeregu osiągnięć w zakresie nowoczesnej konstrukcji i
stylizacji samochodów. Duży wpływ na kondycję finansową firmy miał
kilkumiesięczny strajk robotników koncernu pod koniec lat 40. XX wieku. W
jego wyniku koncern poniósł olbrzymie straty finansowe i stracił na
korzyść koncernu Ford drugie miejsce na rynku Ameryki Północnej.
W 1987 Chrysler wykupił markę AMC, ze względu na Jeepa.
W 1998 doszło do fuzji Daimler-Benz
i Chrysler Corporation, prowadzącej do stworzenia koncernu
DaimlerChrysler. Pomiędzy 1950 a 1961 rokiem Virgil Exner, pierwszy
wiceprezes Chryslera ds. stylistyki, nadzorował konstruowanie aut, które
sam nazywał „autami marzeń”.
Konstrukcje studyjne stwarzały okazję do wprowadzania nowych
rozwiązań, co pozwalało na analizowanie reakcji przyszłych klientów na
proponowane nowości.Na podstawie tej oceny zarząd przedsiębiorstwa
podejmował decyzje o wprowadzeniu w życie nowych trendów. Entuzjastyczne
przyjęcie projektów studyjnych samochodów Dodge Viper i PT Cruiser spowodowało ich wejście do produkcji.
W 2009 bankructwo firmy potwierdził osobiście prezydent USA Barack Obama.
Planuje się, że na odbudowę firma dostanie łącznie 10,5 mld dolarów:
8,08 mld dolarów od rządu USA i 2,42 mld dolarów od rządu kanadyjskiego oraz prowincji Ontario. W zamian za to rząd amerykański obejmie 8% w nowej firmie, a rząd federalny w Kanadzie oraz rząd prowincji Ontario 2% akcji.
W 2009 roku 20% akcji koncernu Chrysler zostało przejętych przez włoskiego Fiata.
21 lipca 2011 r. Fiat nabył od rządu kanadyjskiego udziały Chrysler
Group LLC stanowiące 1,5% kapitału spółki („w ujęciu po zmniejszeniu”,
ang. on a fully-diluted basis) za kwotę 125 milionów dolarów
amerykańskich. Ponadto 21 lipca 2011 r. Fiat nabył od Departamentu
Skarbu Stanów Zjednoczonych udziały Chryslera w wysokości 6% (on a fully-diluted basis)
za kwotę 500 milionów dolarów amerykańskich, według uzgodnień
poczynionych przez strony na początku czerwca. Na podstawie tych
uzgodnień Departament Skarbu Stanów Zjednoczonych scedował również na
rzecz Fiata prawa przysługujące mu z tytułu umowy Equity Recapture
Agreement zawartej między Departamentem Skarbu Stanów Zjednoczonych i
VEBA 10 czerwca 2009 roku za kwotę 75 milionów dolarów amerykańskich. Z
powyższej kwoty 15 milionów dolarów amerykańskich wypłacono rządowi
kanadyjskiemu na mocy porozumień między tym ostatnim i Departamentem
Skarbu Stanów Zjednoczonych.
Na skutek powyższych zakupów Fiat posiadał 53,5% kapitału Chryslera
(z uwzględnieniem efektu zmniejszenia Class A membership interests
(akcji członkowskich klasy A), posiadanych przez członków (łącznie z
Fiatem), wynikającego z realizacji ostatniego Performance Event (lub
„Class B Event”) zawartego w umowie spółki Operating Agreement
Chryslera.
Wskutek realizacji ostatniego Performance Event w 2012 roku Fiat posiadał 58,5% kapitału Chrysler Group LLC.
Na początku stycznia 2014 roku ogłoszono, że Fiat doszedł do
porozumienia z funduszem VEBA w sprawie przejęcia pozostałej części
udziałów Chryslera, za które Włosi mieli zapłacić 3 mld 650 mln dolarów.
Transakcja miała zostać zakończona do 20 stycznia. 29 stycznia
ogłoszono, że po trwającym 5 lat procesie sfinalizowano fuzję Fiata i
Chryslera. W jej wyniku powstała nowa spółka o nazwie Fiat Chrysler Automobiles,
którą zarejestrowano w Holandii, a której siedziba ze względów
podatkowych znalazła się w Wielkiej Brytanii. Akcje nowej firmy, która
stała się siódmym największym producentem samochodów na świecie, będą
notowane na giełdach w Nowym Jorku i Mediolanie.
Według badania waszyngtońskiej organizacji Good Jobs First
koncern Fiata otrzymał ok. 2 mld dolarów dotacji z programów federalnych
i stanowych w okresie 2010-2013 – co uplasowało go wśród 10 najbardziej
dotowanych firm w USA.
|
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz