Przy pomocy synów - Costantino i Giorgio - założyciel przedsiębiorstwa otworzył w 1905 roku dom towarowy. Wkrótce zaczęli tam kupować możni tego świata, sięgając głównie po unikatowe, wysokiej jakości wyroby złotnicze wzorujące się na greckiej i rzymskiej sztuce. Marka firmy została zbudowana główne na wyrobach ekskluzywnej złotej i srebrnej biżuterii.
Dziś przedsiębiorstwo jest dostawcą wielu markowych produktów takich jak zegarki, torebki, perfumy, dodatki. Prowadzi również hotele.
Pierwsze zagraniczne sklepy Bulgari otworzyło w najsłynniejszych miastach takich jak: Nowy Jork, Paryż, Genewa i w Monte Carlo w latach siedemdziesiątych.
Przez wiele lat firma prowadziła luksusowy salon w nowojorskim Hotelu Pierre.
Dziś przedsiębiorstwo prowadzi ponad 150 sklepów i salonów na całym świecie.
W roku 1984 wnuki Sotirio Paolo i Nicola zostali wyznaczeni na prezesów przedsiębiorstwa, a jego siostrzeniec Francesco Trapani na dyrektora zarządzającego. Celem polityki Trapaniego była dywersyfikacja produktów przedsiębiorstwo, rozpoczęta wypuszczeniem na rynek w roku 1990 pierwszej linii perfum Bulgari. Za jego kadencji firma została znaną na całym świecie marką dóbr luksusowych.
Biżuteria Bulgari ma specyficzny, wysoko ceniony, często limitowany (i podrabiany) styl, złoto i srebro jest wysokiej jakości. W latach siedemdziesiątych dwudziestego wieku najdroższe egzemplarze (naszyjniki, bransolety, kolczyki) były łatwo rozpoznawalne dzięki odważnym, niemalże nachalnym wzorom: duże, ciężkie złote łańcuchy łączyły się ze stalą o czarnej powierzchni. Oryginalna biżuteria Bulgari jest oznaczona zazwyczaj nadanym przez producenta numerem seryjnym.
Geneza nazwy
Nazwa marki pisana zazwyczaj jako "BVLGARI" zgodnie z klasycznym
alfabetem łacińskim (gdzie v = u) pochodzi od nazwiska rodowego
greckiego założyciela firmy, Sotirios Voulgaris (grec : σωτήριοσ
βούλγαρησ wymowa grecka: [soˈtirjos ˈvulɣaris], włoska : Sotirio
Bulgari, 1857–1932).Historia
Korzenie: sotorios voulgaris
Sotirios Voulgaris był greckim złotnikiem pochodzącym z Paramythi, wioski położonej w Epirze (Imperium osmańskie), gdzie otworzył swój pierwszy sklep, istniejący do chwili obecnej. W 1877 r. Wyjeżdża na Korfu, a następnie do Neapolu. W 1881 r. Przybywa do Rzymu i otwiera sklepy ze złotem i z antykami, przy czym jeden zostaje otwarty w 1884 r. W dzielnicy przy Via Sistina.W 1905 r., sklep przy Via Sistina zostaje zastąpiony istniejącym do dzisiaj sklepem admiralskim przy Via Condotti 10, który od tej chwili staje się "zabytkiem historycznym". Sotirios Voulgaris otwiera go z pomocą swoich dwóch synów: Costantino (1889–1973) i Giorgio (1890–1966). W owym czasie, sklep nosi nazwę „ Old Curiosity Shop”, aby przyciągać klientelę anglo-saksońską, przybywającą ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii . Jednak dopiero po roku 1910, zaczyna specjalizować się w złotnictwie, tworząc dzieła inspirowane szkołą paryską lub amerykańską.
W roku 1932 jego synowie przejmują zarządzanie firmą. Sotirios umiera w 1934 r. W tym samym roku, synowie powiększają sklep przy Via Condotti. Dnia 9 kwietnia 1934 r. zostaje on uroczyście otwarty.
Lata 50-60: dolce vita
Wraz z otwarciem w Rzymie studia filmowego Cinecittà, rzymski sklep jest odwiedzany przez same sławy dziesiątej muzy: Elizabeth Taylor,Marlenę Dietrich, Clarka Gable’a, Gary Coopera, Audrey Hepburn, Sophię Loren, Romy Schneider czy Ginę Lollobrigida.
Lata 70-00: międzynarodowa ekspansja i dywersyfikacja działalności firmy Bulgari
Bulgari w latach '70 otworzył swoje pierwsze sklepy w Nowym Jorku, Paryżu, Genewie i Monte Carlo. Przez wiele lat przedsiębiorstwo zachowało salon wystawowy w nowojorskim hotelu Pierre Hotel.W 1984 r. wnuki Sotirio, Paolo i Nicola Bulgari zostali nominowani na prezesa i vice prezesa przedsiębiorstwa, a jego siostrzeniec Francesco Trapani został dyrektorem generalnym. Projekt Trapaniego, polegający na dywersyfikacji przedsiębiorstwa został wdrożony na początku lat 90., wraz z wejściem nowej linii perfum Bulgari. Za jego czasów, przedsiębiorstwo zyskało przydomek luksusowej marki, uznawanej na całym świecie.
Na początku roku 2001, Bulgari stało się wspólnym przedsięwzięciem z luksusowym oddziałem Mariott International, zarządzającym również przedsiębiorstwem Ritz-Carlton Hotel l.l.c., mającym na celu lansowanie nowej marki luksusowych hoteli, Bulgari Hotels & Resorts. Bulgari otwiera swój pierwszy hotel w Mediolanie, w 2004 r., ośrodek na wyspie Bali w 2006 r. i jeszcze jeden hotel w Londynie w 2012 r. W roku 2011 Bulgari Bali zostało sklasyfikowane przez czytelników magazynu Smart Travel Asia, na drugim miejscu wśród najlepszych hoteli w azji.
W 1995 r. przedsiębiorstwo weszło na giełdę włoską. Między 1997 r. a 2003 r. jego przychody wzrastają o 150%.
Rok 2010: nabycie Bulgari przez LVMH
7 marca 2011 r. Grupa LVMH ogłasza zakup 51% kapitału grupy i rozważa przystąpienie do przyjacielskiej publicznej ofery zakupu. W ciągu dnia, akcje wzrastają o 60% na giełdzie w Mediolanie. Ostatecznie udziały LVMH wzrastają do 98,09 % we wrześniu tego samego roku5. W lutym 2012 r. Rodzina bulgari odsprzedaje udziały lvmh za kwotę 236,7 miliona euro.Dawny dyrektor Bulgari dokonuje zgrabnego połączenia "zegarków i biżuterii" grupy, gdy tymczasem dawny dyrektor Fendi, który wyszedł z "mody i galanterii skórzanej" obejmuje zarządzanie włoskim jubilerstwem.
LVMH, będący właścicielem łącznie 3,7 miliarda euro, kładzie nacisk na rozwój marki: podwyższa inwestycje, tworzy centrale zakupu dla wszystkich marek jubilerskich grupy i informuje o chęci wdrożenia marki włoskiej na placu vendôme od 2015 r. Zastępując jubilera Buccellati.
W 2012 r. Bulgari posiada 180 punktów sprzedażowych na świecie: dochodzi do znacznego rozwoju międzynarodowego, jak i nabywania franczyzy marki.
Ewolucja kształtu
Biżuteria zaprojektowana na początku lat 20-30 wpisuje się w styl art-deco dzięki swoim czystym formom i geometrycznej stylizacji, łączonej w dalszym ciągu z platyną. Lata 30. naznaczyły się kreacjami z motywami z diamentów o różnych rozmiarach, łączonych z kamieniami w kolorze: szafiru, szmaragdu czy rubinu. Niektóre ozdoby były "zmienne" i mogły być noszone zarówno jako kolia, ale też jako bransoletka, natomiast broszki mogły błyskawicznie przeistoczyć się w zawieszkę.Skrępowany ograniczeniami II wojny światowej, Bulgari wymienia platynę z zaciskanymi diamentami na złoto używane z mniejszą ilością kamieni. Design staje się delikatniejszy, o naturalnej inspiracji. Bulgari oddala się od surowych reguł szkoły francuskiej i tworzy jedyny w swoim rodzaju styl, inspirowany grecko-rzymskim klasycyzmem, włoskim renesansem i XIX-wieczną rzymską szkołą złotniczą.
Powojenny boom gospodarczy pozwolił na powrót białego metalu zdobionego drogocennymi kamieniami, a wśród nich również diamentami. Pod koniec lat '50, Bulgari znajduje upodobanie w bardziej zaokrąglonych formach . Zresztą, zastosowanie grubego szlifu kaboszonowego upowszechnia się i staje się marką fabryczną. Styl Bulgari rozpowszechnia się również dzięki kształtom ze strukturowanego, symetrycznego i kompaktowego złota oraz dzięki licznym połączeniom kamieni szlachetnych.
Dzieła z lat '70 wyróżniają się swoją różnorodnością. Są inspirowane sztucznymi ogniami, sztuką orientalną z często stosowanym motywem węży, oraz pop artem z kolekcją "stars and strips" rozpowszechnioną przez Andy Warhola. W tym czasie, żółte złoto figuruje wśród uprzywilejowanych materiałów, a używanie zaciskanych, elementów owalnych, kaboszonów i diamentów staje się fabryczną marką bulgari, równie znaną jak masywne łańcuchy ze złota.
Lata '80 charakteryzują się wielkością, żywymi kolorami, prostymi formami i stylizowanymi motywami dekoracyjnymi. W latach '90, przetrwało zastosowanie złota żółtego, ale styl bulgari jest mniej strukturalny.
Zegarki i bransoletki
Szwajcarska filia Bulgari Haute Horlogerie SA, jest odpowiedzialna za produkcję zegarków bulgari. Została otwarta w 1980 r. I znalazła siedzibę w neuchâtel. Bulgari haute horlogerie sa zatrudnia około 500 osób.Bulgari rozwija własne modele i własne dodatki, łącząc najbardziej złożone mechanizmy z klasycznymi modelami. Kolekcja zegarków Bulgari zawiera następujące linie: Bulgari-Bulgari, Sotirio-Bulgari, Assioma, Astrale, Serpenti, B.Zero1, Daniel Roth, Rettangolo, Ergon, Diagono and Octo.
Sklepy
Bulgari bazuje na sieci około 300 sklepów, rozsianych w najbardziej prestiżowych centrach handlowych. Największy na świecie sklep bulgari znajduje się w tokio w "bulgari ginza towers", zajmując 940 metrów kwadratowych powierzchni sprzedażowej, łącznie z restauracją i barem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz