Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 21 września 2015

McLaren F1


2015-03-03 Geneva Motor Show 5807.JPG
Geneva Motor Show 2015
McLaren F1
McLaren F1 – supersamochód skonstruowany i produkowany przez brytyjską firmę McLaren Cars, poddział McLaren Group, w której skład wchodzi także zespół McLaren w Formule 1. Do jego napędu użyto silnika V12 BMW S70/2 60° o pojemności 6,1 litra V12. Samochód produkowano w latach 1994-1998, spośród 100 powstałych egzemplarzy – 64 były w wersji ulicznej, 5 LM (Le-Mans), oraz 3 GT (Gran Turismo). McLaren F1 dzierżył miano najszybszego samochodu produkcyjnego (osiągał maksymalną prędkość 388,5 km/h) do 2005, kiedy to jego rekord został pobity przez Koenigsegga CCR. Charakterystycznym elementem McLarena F1 były otwierane do góry drzwi, obracane nietypowo wokół dwóch punktów.
 McLaren F1 in Geneva, Switzerland.jpg

Produkcja F1, z których każdy kosztował milion dolarów zakończyła się w 1998 roku na 64 szosowych egzemplarzach. Obok nich powstały 3 sztuki unikatowego F1 GT z wydłużonym tyłem (bazującego na wyścigowym GTR z roku 1997), 5 sztuk F1 LM jako uczczenie zwycięstwa w 1995 roku w Le Mans i 28 sztuk wyścigowego F1 GTR dla osób i zespołów prywatnych, startujących w serii FIA GT (wspomniana wygrana w Le Mans) - suma wszystkich to dokładnie 100 (poza rachunkiem tym pozostają jeszcze 2 prototypy wyścigówek i 5 prototypów wersji szosowej). W grudniu 2003 roku w Londynie jeden z egzemplarzy F1 został sprzedany poprzez dom aukcyjny Christie's za rekordowe 731 250 funtów.
Na rynek publiczny (na sprzedaż) wyprodukowano 100 aut nie wliczając 7 prototypów. Jeden z seryjnych modeli F1 został oznaczony numerem 65. Sprzedano go jako nowe auto na aukcji w Londynie w 2004 roku, mimo że figurował przez 10 lat jako auto pokazowe w salonie.
 
McLaren F1 grey, front.jpg
W miesiąc przed swoją przedwczesną śmiercią w czerwcu 1970, Bruce McLaren pracował nad samochodem drogowym McLaren. Chciał własnym samochodem wystartować w dwudziestoczterogodzinnym wyścigu Le Mans. Niestety wszystkie prace nad tym projektem zostały wstrzymane po tragicznym wypadku założyciela firmy w Goodwood. Na szczęście firma przetrwała, a w kolejnych dwóch dziesięcioleciach ekipa wygrywała w Mistrzostwach Świata Formuły 1, a także Indianapolis 500. Teraz zespół prowadził Ron Dennis, McLaren był w najlepszej formie na przełomie 1984 i 1991 roku, a kierowcy McLarena Alain Prost i Ayrton Sennazdobyli razem 6 tytułów mistrzowskich kierowców wygrywając 57 wyścigów. Zespół zdobywał w tamtym czasie 6 tytułów konstruktorów triumfując w 64 rundach. Cała firma i jej główny projektant Gordon Murray szukali nowych wyzwań. Pomysł Bruce'a McLarena na stworzenie drogowego auta odżył.
 Historia samochodu rozpoczęła się w 1988 roku. Wtedy to konstruktor Gordon Murray i projektant Peter Stevens przedstawili pierwsze szkice sportowego coupé Ronowi Dennisowi, szefowi McLarena. Samochód miał być ulicznym ucieleśnieniem sukcesu firmy w Formule 1. Pierwszy prototyp gotowy był w połowie 1991 roku. 28 maja 1992 w Monaco miała miejsce pierwsza prezentacja a w 1994 pojazd trafił do pierwszych, cywilnych odbiorców.
McLaren F1 GTR

McLaren F1 GTR
McLaren F1 GTR
1995 McLaren F1 (19638003335).jpg McLaren F1 HDK (15431191211).jpg Salon Privé London 2012 (7956725492).jpg Mclaren F1`s testing at Goodwood Circuit - 20 May 1993 (6953157111) (2).jpg

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz