|
Geneva Motor Show 2015 |
McLaren F1 – supersamochód skonstruowany i produkowany przez brytyjską firmę McLaren Cars, poddział McLaren Group, w której skład wchodzi także zespół McLaren w Formule 1. Do jego napędu użyto silnika V12 BMW S70/2 60° o pojemności 6,1 litra V12.
Samochód produkowano w latach 1994-1998, spośród 100 powstałych
egzemplarzy – 64 były w wersji ulicznej, 5 LM (Le-Mans), oraz 3 GT (Gran
Turismo). McLaren F1 dzierżył miano najszybszego samochodu produkcyjnego (osiągał maksymalną prędkość 388,5 km/h) do 2005, kiedy to jego rekord został pobity przez Koenigsegga CCR. Charakterystycznym elementem McLarena F1 były otwierane do góry drzwi, obracane nietypowo wokół dwóch punktów.
Produkcja F1, z których każdy kosztował milion dolarów zakończyła się w
1998 roku na 64 szosowych egzemplarzach. Obok nich powstały 3 sztuki
unikatowego F1 GT z wydłużonym tyłem (bazującego na wyścigowym GTR z
roku 1997), 5 sztuk F1 LM jako uczczenie zwycięstwa w 1995 roku w Le Mans i 28 sztuk wyścigowego F1 GTR dla osób i zespołów prywatnych, startujących w serii FIA GT (wspomniana wygrana w Le Mans) - suma wszystkich to dokładnie 100 (poza rachunkiem tym pozostają jeszcze 2 prototypy wyścigówek i 5 prototypów wersji szosowej). W grudniu 2003 roku w Londynie jeden z egzemplarzy F1 został sprzedany poprzez dom aukcyjny Christie's za rekordowe 731 250 funtów.
Na rynek publiczny (na sprzedaż) wyprodukowano 100 aut nie wliczając 7
prototypów. Jeden z seryjnych modeli F1 został oznaczony numerem 65.
Sprzedano go jako nowe auto na aukcji w Londynie w 2004 roku, mimo że figurował przez 10 lat jako auto pokazowe w salonie.
W miesiąc przed swoją przedwczesną śmiercią w czerwcu 1970, Bruce McLaren pracował nad samochodem drogowym McLaren. Chciał własnym samochodem wystartować w dwudziestoczterogodzinnym wyścigu Le Mans. Niestety wszystkie prace nad tym projektem zostały wstrzymane po tragicznym wypadku założyciela firmy w Goodwood. Na szczęście firma przetrwała, a w kolejnych dwóch dziesięcioleciach ekipa wygrywała w Mistrzostwach Świata Formuły 1, a także Indianapolis 500. Teraz zespół prowadził Ron Dennis, McLaren był w najlepszej formie na przełomie 1984 i 1991 roku, a kierowcy McLarena Alain Prost i Ayrton Sennazdobyli
razem 6 tytułów mistrzowskich kierowców wygrywając 57 wyścigów. Zespół
zdobywał w tamtym czasie 6 tytułów konstruktorów triumfując w 64 rundach. Cała firma i jej główny projektant Gordon Murray szukali nowych wyzwań. Pomysł Bruce'a McLarena na stworzenie drogowego auta odżył.
Historia samochodu rozpoczęła się w 1988 roku. Wtedy to konstruktor Gordon Murray i projektant Peter Stevens przedstawili pierwsze szkice sportowego coupé Ronowi Dennisowi, szefowi McLarena.
Samochód miał być ulicznym ucieleśnieniem sukcesu firmy w Formule 1.
Pierwszy prototyp gotowy był w połowie 1991 roku. 28 maja 1992 w Monaco miała miejsce pierwsza prezentacja a w 1994 pojazd trafił do pierwszych, cywilnych odbiorców.
|
McLaren F1 GTR |
|
McLaren F1 GTR |
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz