|
M. Priesniakow (1998). Perun |
Święto Peruna – starosłowiańskie święto poświęcone jednemu z głównych bóstw słowiańskich - Perunowi.
Obchodzone 20 lipca związane było z modłami o koniec deszczów oraz burz i zejście wód do podziemia w związku z dojrzewaniem zboża.
|
Drewniany posąg Peruna, ustawiony przez ukraińskich rodzimowierców w Kijowie w 2009 roku |
|
Symbole Peruna |
Perun (nazwa wynikła z nazwy gromu perunъ powiązanej z leksemem pьrati, 'bić, uderzać') – jedno z naczelnych bóstw słowiańskich. Uosobienie gromowładcy, boga grzmotów i piorunów.
Praindoeuropejski rdzeń per-, perk-, jest obecny w wielu innych językach indoeuropejskich, np. hetyckie perunaš "skała", greckie keranós "piorun", łacińskie quercus "dąb", czy albańskie pernëdi "niebo". W wierzeniach Bałtów występuje analogiczny do Peruna bóg imieniem Perkun.
Perun był pierwotnie bogiem bezpostaciowym, zaś posąg wzniesiony
przez Włodzimierza był pewnego rodzaju innowacją w kulcie. Jako święte
drzewo gromowładcy czczony był dąb. Świadectwem roli dębu w kulcie Peruna jest nazwa przeginia (peregynia, beregynia),
oznaczająca las dębowy. Z postacią gromowładcy wiąże się również, wedle
praindoeuropejskiego modelu, motyw skały (materialna postać gromu, zob.
wadżra), młota, topora i konia (ten ostatni poświadczony m.in. na posągu ze Zbrucza).
Źródła pisane oraz folklor poświadczają mitologiczny motyw walki pomiędzy Perunem a uosabiającym siły chaosu Żmijem.
Na Bałkanach poświadczony jest kult żeńskiego bóstwa imieniem Perperuna, która była żeńską hipostazą i partnerką Peruna.
Kult Peruna źródłowo został poświadczony jedynie na Rusi. Traktat zawarty w 944 przez księcia Igora z Cesarstwem Bizantyńskim informuje o złożeniu przez Rusinów przysięgi na Peruna. Analogiczna przysięga zostaje złożona w traktacie Światosława I z 971. W roku 980 Włodzimierz Wielki miał ustawić w Kijowie
posągi bóstw, z których najważniejszym miał być Perun "z głową srebrną i
wąsem złotym", zniszczony po chrzcie Włodzimierza w 988. Podobny posąg
został w tym czasie postawiony także w Nowogrodzie. Część badaczy jest zdania, że kult Peruna na Rusi był skutkiem zaszczepienia tam przez Waregów kultu Thora.
Pomimo informacji źródłowych pochodzących jedynie z Rusi, domniemywać
można, że kult Peruna rozpowszechniony był na całą Słowiańszczyznę. Prokopiusz z Cezarei pisze o Słowianach : Wierzą,
że jeden z bogów, twórca błyskawicy, jest jedynym władcą wszystkiego, i
składają mu w ofierze woły i wszystkie inne zwierzęta. Dowodem na ogólnosłowiański kult Peruna mogą być też niektóre nazwy miejscowe, jak np. nazwa miejscowości Prohn koło Strzałowa, czy liczne nazwy miejscowe na Bałkanach, jak Perunovac. Ponadto wśród Połabian odnotowano kult bóstw o imionach Prowe i Porenut,
które prawdopodobnie mogły być miejscowymi odmianami kultu Peruna. Brak
powszechności imienia Peruna tłumaczony jest istnieniem wśród Słowian
prawa tabu,
zabraniającego wymawiana imienia bóstwa (analogiczne tabu zabraniające
wymawiania imienia gromowładcy poświadczone jest wśród ludów
bałtyjskich).
Aleksander Gieysztor uznał, że Perun był naczelnym bogiem Słowian, za koncepcją Georges'a Dumézila, bogiem I funkcji (władza prawna) i II funkcji (siła fizyczna i militarna), zaś bóstwa połabskie takie jak Świętowit, Rugewit, Jarowit i Jaryło
miały być jedynie wariantami kultu Peruna. Jednak najprostszym dowodem
na istnienie kultu Peruna na obszarze Polski jest, jego zdaniem, słowo
określające wyładowanie atmosferyczne - "piorun", które wydaje się
pochodzić bezpośrednio od imienia tego boga.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz